Metody leczenia zębów – dawniej i dzisiaj!

dodano: 23.02.2018

Ze stomatologią przez wieki

Badania archeologiczne wskazują, że nasi jaskiniowi przodkowie często cierpieli na problemy z zębami oraz dziąsłami – wszystko przez swoją dietę, ubogą w witaminy oraz składniki mineralne. Tracili oni zęby w wyniku upadku, niespodziewanego uderzenia. Byli oni również w stanie samodzielnie zęby sobie usunąć, kiedy odczuwali ból.
Sytuacja zmieniała się z biegiem kolejnych stuleci. W starożytnym Egipcie przykładano sporą wagę do zdrowia zębów. Zajmujący się leczeniem znachorzy stosowali przede wszystkim dostępne zioła do uśmierzania bólu – metody te przetrwały do dzisiaj! Egipcjanie do wybielania i czyszczenia swoich zębów stosowali kredę.

W starożytnym Rzymie i Grecji…

W starożytnym Rzymie oraz Grecji dieta byłą zróżnicowana i pełna cukrów – miało to bezpośredni wpływ na jakość i zdrowie zębów ówczesnych ludzi. Borykali się oni często z próchnicą, której usuwanie nie było jednak znane. Sposobami na walkę z nieznaną chorobą było uśmierzanie bólu poprzez stosowanie wywarów z szałwii czy żucie goździków oraz niezawodna metoda – usunięcie bolącego zęba. Z pewnością rzymscy i greccy lekarze znacząco urozmaicili spektrum roślin i ziół wykorzystywanych w stanach zapalnych jamy ustnej.
Urozmaiceniu uległy również metody oczyszczania zębów – poza wspomnianą wcześniej kredą, Rzymianie i Grecy wykorzystywali również giętkie gałązki drzew. Doskonale radziły sobie one z osadem nazębnym, pozostawiając szkliwo oczyszczone. Niestety, metoda ta nie była skuteczna w przypadku resztek jedzenia pozostających w szparach międzyzębowych.

Jak dbamy o zęby dzisiaj?

Bez wątpienia współcześnie mamy wiele możliwości skutecznego dbania o zęby: nowoczesne szczoteczki, różnorodne pasty z wyciągami z ziół, płyny do płukania, nici dentystyczne. Znacząco wzrosła jednak także świadomość tego, jakie substancje przyczyniają się do chorób naszych zębów i dziąseł. Do dyspozycji mamy także gabinety dentystyczne oraz licznych specjalistów zajmujących się nie tylko doraźnym leczeniem próchnicy, ale również paradontozą, problemami z ubytkami w łukach zębowych i wieloma innymi.