Problem odsłoniętych szyjek zębowych

dodano: 22.02.2018

Stomatolodzy coraz częściej spotykają się z pacjentami cierpiącymi na nadwrażliwość szyjek zębowych. Niedogodność ta sprawia, że niechętnie sięgają po szczoteczki do zębów, zimne czy gorące napoje, słodycze, kwaśne potrawy. Wymienione sytuacje dodatkowo podrażniają zęby i sprawiają nieprzyjemny ból. Odsłanianie szyjek zębowych jest wynikiem cofania się dziąseł. Proces ten może być spowodowany licznymi czynnikami, takimi jak:

• nadmierne osadzanie się kamienia nazębnego, płytki nazębnej, osadu,
  • zapalenia dziąseł,
  • stosowanie szczoteczki do zębów o twardych włóknach,
  • zła technika szczotkowania – kiedy zamiast kolistymi ruchami szczoteczkę przesuwamy poziomo i zbyt mocno dociskamy ją do zębów,
  • stosowanie past powodujących nadmierne ścieranie szkliwa,
  • wiek – w wieku podeszłym dziąsła samoczynnie mogą zacząć się cofać.

Odsłonięte szyjki zębowe, a dokładniej zębina, są niezwykle wrażliwe na dotyk. Co jednak ważniejsze: w takich miejscach z łatwością może powstać próchnica korzenia! Wszystko z powodu dużej porowatości szyjki zęba.

Jak minimalizować ryzyko odsłonięcia szyjek zębowych?

Osoby, które borykały się już z problemem odsłoniętych szyjek zębowych mogą spodziewać się, że w przyszłości problem będzie się powtarzać. Zarówno im, jak i osobom, które pragną uniknąć tego problemu przedstawiamy kilka istotnych porad, które pomogą zmniejszyć ryzyko choroby.

Pierwszym krokiem jest dobranie odpowiedniej szczoteczki. Jeśli mam skłonność do nadwrażliwości szyjek zębowych musimy wybierać szczoteczki o średniej lub niskiej twardości lub też szczoteczki elektryczne. Szczególnie te ostatnie są dobrym wyborem – wstrzymują one ruszy szorujące, kiedy zbyt mocno przyciśniemy szczoteczkę do zębów. Szczotkując zęby klasyczną szczoteczką pilnujmy, aby nie wykonywać ruchów poziomych.

Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie past dedykowanych zębom nadwrażliwym. Posiadają one specjalistyczny skład, który wspomaga w leczeniu drobnych podrażnień w obrębie jamy ustnej. Zalecane jest także stosowanie płynów do płukania z fluorem, również dedykowanych osobom z nadwrażliwością szyjek zębowych. Warto także stosować nić dentystyczną, aby lepiej oczyścić przestrzenie międzyzębowe.