Warzywa w codziennej diecie – czy mają wpływ na nasze zęby?

O tym, jak istotne są witaminy w codziennej diecie nie trzeba nikogo przekonywać. Okazuje się jednak, że w wyniku zabiegania rzadko kiedy mamy czas na to, aby przygotować sobie pełnowartościowy posiłek. Ten błąd z czasem może okazać się bardzo istotny z punktu widzenia zdrowia naszych zębów. Co powinno znaleźć się na naszym talerzu każdego dnia? Czego unikać? Jakie są konsekwencje braku witamin dla naszego uzębienia?

Warzywa w codziennej diecie – czy mają wpływ na nasze zęby?

Witaminy i mikroelementy ważne dla naszych zębów

Wśród najistotniejszych witamin wymienianych przez stomatologów znajdują się przede wszystkim witaminy D i B12. Poza nimi nasza dieta powinna być bogata w białko, wapń i fluor. Istotne są także witamina K oraz C – dzięki nim ustrzeżemy się przed ryzykiem próchnicy, jak również zachowamy zdrowie naszych dziąseł.

Witamina D jest niezbędna do tego, aby wapń był wchłaniany z pokarmów przez nasz organizm. Znajdziemy ją przede wszystkim w tłustych rybach, takich jak łosoś, makrela, tuńczyk.
Zadaniem witaminy B12 jest wzmacnianie naszych kości oraz zębów. Istotną informacją jest to, że witamina ta występuje wyłącznie w produktach odzwierzęcych: jajach, mleku, mięsie. W przypadku wegetarian konieczne jest jej suplementowanie!

Wiele mówi się obecnie także o fluorze – jest on niezbędny dla zdrowia naszych zębów, jednak jego nadmierne ilości mogą nam szkodzić. Wiele osób poszukuje dzisiaj past bez dodatku fluoru lub też z jego znikomą ilością. Warto zapytać swojego stomatologa o rekomendowane pasty, aby zapewnić swoim zębom najlepszą ochronę przed próchnicą. Sam fluor spożywamy w śladowych ilościach każdego dnia. Jego największe stężenie znajdziemy w czarnej herbacie.

Warzywa i owoce jedz nie tylko z powodu składników odżywczych!

Spożywanie nieprzetworzonych warzyw i owoców każdego dnia sprzyja nie tylko naszej diecie. Twarde i mięsiste produkty pozwolą w sposób naturalny ścierać pojawiający się osad nazębny również wtedy, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów. Patent ten warto stosować podczas długiego dnia w pracy i mieć pod ręką surowe marchewki, kalarepę czy jabłka.

Co grozi nam w przypadku braku witamin?

Zwiększenie zagrożenia próchnicą to jeden z najpoważniejszych problemów dotykających osoby, których dieta uboga jest w witaminy i mikroelementy. Niewielu z nas jest świadomych tego, że skrajne braki mikroelementów mogą przyczyniać się też do rozchwiania i wypadania zębów. W takich przypadkach konieczne jest leczenie (np. implanty zębów), jak również dokładne ułożenie diety tak, aby dostarczała ona niezbędnych składników.

powrót