Ból podczas noszenia aparatu ortodontycznego – jak mu zapobiegać?

dodano: 24.02.2018

Tuż po założeniu aparatu użytkownicy zaczynają odczuwać dyskomfort, który może przerodzić się z ból uniemożliwiający jedzenie, gryzienie. Skąd się bierze? Jakie są skuteczne metoday na jego zmniejszanie?

Ból podczas pierwszych tygodni noszenia aparatu ortodontycznego

Ból po założeniu aparatu ortodontycznego (i później: po każdej wizycie regulującej zamki aparatu) wiąże się z dyskomfortem lub bólem. Wynika to z faktu powolnego przeciągania zębów i zmiany ich położenia. Proces ten jest długotrwały, wymaga regularnych wizyt u ortodonty i kontrolowania poprawności jego przebiegu. Ból umiejscowiony jest przede wszystkim w dziąsłach i przyzębiu, mylnie określany jest często jako ból zębów. Współcześnie medycyna oferuje nam wiele możliwości łagodzenia tego bólu, niekoniecznie poprzez sięganie po środki przeciwbólowe.

Proste metody na zmniejszenie bólu dziąseł i przyzębia

• Jedną znajprostszych metod na uśmierzenie bólu spowodowanego działaniem aparatu ortodontycznego jest spożywanie chłodnych produktów i napojów, w tym także lodów. Zamiast jednak połykać je od razu,przetrzymajmy je chwile w jamie ustnej. Niska temperatura pokarmów pozwoli naturalnie znieczulić i zmniejszyć ból.
  • Przez pierwsze dni lub nawet tygodnie staraj się jeść pokarm zmiksowany – dzięki temu ograniczona zostanie konieczność gryzienia i dodatkowego podrażniania dziąseł.
  • Podczas wybierania produktów do spożywania każdego dnia unikajmy tych o kwaśnym odczynie oraz napojów gazowanych. Ich spożywanie może dodatkowo zwiększyć dyskomfort.
  • Podczas noszenia aparatu ortodontycznego powinniśmy unikać ciągnących się i oblepiających zęby słodkości. Szczególnie w pierwszych tygodniach noszenia dodatkowo mogą one podrażniać otwarte zakończenia nerwowe przez odkryte kanaliki zębinowe.
  • Osoby noszące aparat ortodontyczny powinny mieć na co dzień przy sobie wosk ortodontyczny. Minimalizuje on ranienie wewnętrznych błon jamy ustnej po nowym ustawieniu zamków.
  • Aby zminimalizować dyskomfort, możemy również stosować płukanki jamy ustnej naparami z mięty czy szałwii. Oba zioła działają odkażająco, ściągająco i antyseptycznie.