Co powinniśmy wiedzieć o próchnicy?

dodano: 21.02.2019

Wśród licznych chorób związanych z jamą ustną i zębami próchnica stale znajduje się na pierwszym miejscu listy powodów, przez które konieczne jest leczenie stomatologiczne. Dzisiaj próchnica zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych i szacuje się, że co drugi mieszkaniec Ziemi posiada przynajmniej jeden ubytek spowodowany właśnie zmianami próchniczymi.

Czym jest próchnica i jak powstaje?

Próchnica to zmiany chorobowe obejmujące początkowo szkliwo zęba, z czasem naciekające do jego wnętrza. W początkowej fazie rozwoju próchnicy nie daje ona objawów bólowych, jest jednak widoczna na szkliwie. Wraz z jej naciekaniem infekcja dotyka zakończeń nerwowych, powodując ból i dyskomfort.

Proces powstawania próchnicy jest złożony z wielu czynników. Środowisko podatne na to schorzenie powstaje w wyniku zaniedbania higieny jamy ustnej, powstania płytki nazębnej, obecności bakterii. Współcześnie mówi się wiele o nieodpowiedniej diecie, która sprzyja powstawaniu próchnicy – nadmiernym spożywaniu produktów silnie przetworzonych, ubogich w składniki odżywcze, pełnych cukru.

Diagnoza i leczenie

Diagnozowanie próchnicy, szczególnie w zaawansowanym stadium, nie jest trudne. Doświadczeni stomatolodzy są w stanie wychwycić wszelkie, nawet najmniejsze zmiany na szkliwie podczas wizyt kontrolnych. Im wcześniej wykryta próchnica, tym większe szanse na pełne wyleczenie. Dodatkowo leczenie niewielkich ubytków trwa dosłownie kilkanaście minut i jest bezbolesne. Im dłużej pacjent zwleka z leczeniem, tym zmiany są większe, a leczenie będzie dłuższe.

Leczenie próchnicy polega na usuwaniu zmienionych chorobowo tkanek oraz późniejsze zabezpieczenie opracowanego elementu zęba poprzez zastosowanie plomb. Długość tego procesu zależy przede wszystkim od wielkości zmian chorobowych.

Kiedy należy usunąć ząb?

Zdarza się, że próchnica jest w tak zaawansowanym stadium, że leczenie zęba jest bezcelowe. W takich sytuacjach lekarze rekomendują usunięcie całego zęba, aby zmiany chorobowe nie rozprzestrzeniały się na inne zęby. Dla pacjentów rozwiązanie to wydaje się być najgorsze, jednak specjaliści przekonują, że wcale tak nie jest. Usunięcie chorego zęba pozwoli na zmniejszenie ryzyka przenoszenia się próchnicy. Dodatkowo dzisiaj mamy wiele możliwości uzupełniania luk w łukach zębowych – jedną z nich są implanty zębów, które pozwalają na odbudowanie łuków i przywrócenie pełnej sprawności aparatu mowy. Implanty wszczepiane są w kość, kolejno zaś na szczycie implantu umieszczana jest korona, która ma imitować naturalny ząb.

Poleca: http://instytutimplantologii.pl