Dlaczego regularna higiena zębów jest tak ważna?

dodano: 24.02.2018

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że zdrowe zęby są również gwarantem zdrowia ogólnego. Czym grozi zaniechanie regularnej higieny jamy ustnej?

Próchnica – problem co drugiego Polaka!

Próchnica to powszechny problem polskiego społeczeństwa. Szacuje się, że dotyczy ona co drugiego dorosłego Polaka. Stomatolodzy alarmują także, że choroba ta dotyka coraz młodszych – w tym również dzieci do lat 2! Faktem jest, że próchnica to obecnie choroba zakaźna – nieleczona przenosi się na kolejne zęby. W większości przypadków zwlekamy z wizytą u stomatologa nawet wtedy, kiedy zmiany na szkliwie są widoczne. Na leczenie wybieramy się dopiero kiedy odczuwamy ból i uniemożliwia on normalne funkcjonowanie. Zaawansowana próchnica, która dotknęła głębszych struktur zęba, może skończyć się jego usunięciem!

Nieleczona próchnica może prowadzić do poważnych komplikacji, takich jak choroby serca, choroby trzustki, nerek. Winne są bakterie, które za sprawą krwioobiegu docierają do każdego zakamarka organizmu.

Kamień nazębny i jego konsekwencje

Nieregularna higiena jamy ustnej skutkuje nawarstwianiem się i mineralizowania osadu nazębnego – tak właśnie tworzy się kamień nazębny. Jego usuwanie raz w roku jest niezbędne! Zignorowanie narastającego kamienia w pierwszej kolejności prowadzić będzie do ranienia dziąseł i kieszonek dziąsłowych. To z kolei może prowadzić do poważnych chorób przyzębia, w tym paradontozy. Warto dodać, że kamień nazębny szybko się zabarwia i staje się widoczny. Najczęściej jest to spowodowane paleniem tytoniu czy spożywaniem produktów barwiących. Nadmierne odkładanie się osadu i kamienia nazębnego wpływa też na pojawienie się nieprzyjemnego zapachu z ust.

Kłopotliwy nieświeży oddech!

Nieświeży oddech najczęściej powodowany jest tym, co spożywamy, jeśli jednak borykamy się z tym kłopotem każdego dnia, warto bliżej przyjrzeć się swojemu zdrowiu. Przyczyną nieświeżego oddechu mogą okazać się nieszczelne wypełnienia w zębach, choroby ślinianek. Problem ten pojawia się także podczas przewlekłego zapalenia migdałków czy zatok.

Ubytki zębowe – przyczyn jest wiele!

Nieleczone choroby przyzębia czy też zaawansowana próchnica mogą być przyczyną wypadania lub konieczności usuwania zębów. Luki w łukach zębowych są nie tylko nieestetyczne, ale także wpływają na jakość przeżuwania, mogą zmieniać sposób wymowy, mimikę twarzy. Ubytki powinniśmy jak najszybciej uzupełniać – najlepsze okażą się implanty zębów, ale lekarz zaproponuje nam też mosty czy protezy.