Ubytki klinowe – jak leczyć?

dodano: 10.05.2022

Wielu Pacjentów kojarzy ubytki zębowe wyłącznie z próchnicą, tymczasem wyobrażenie to nie mówi całej prawdy o zagrożeniach dla zębów. Bo chociaż próchnica rzeczywiście jest najczęstszą przyczyną powstawania ubytków, to ubytki niepróchnicowego pochodzenia wcale nie należą do rzadkości. Ale skoro nie mają one związku z próchnicą, to czym są powodowane?

Co to są ubytki klinowe?

Ubytki klinowe, zwane abrazją, to uszkodzenia szkliwa powstające w wyniku działania czynników mechanicznych. Najczęściej pojawiają się na zębach przedtrzonowych. Ocenia się, że jest to problem, z którym zmaga się nawet 40% ludzi. Nazwa „klinowe” odnosi się do ich owalnego kształtu. Takie ubytki szkliwa mają bowiem charakterystyczny wygląd, który odróżnia je od ubytków próchnicowych – poza kształtem ich znamienne cechy to to, że są błyszczące i gładkie, odsłaniają żółtą lub brązową zębinę.

Lokalizacja ubytków klinowych znajduje się zwykle na granicy korony i korzenia. Wspomniane odsłonięcie zębiny, ale też recesja dziąseł przyczyniają się do nadwrażliwości zębów. Objawia się ona krótkotrwałym, ostrym bólem zębów, przede wszystkim podczas jedzenia ciepłych i zimnych potraw i napojów, choć ból może pojawiać się też przy spożywaniu potraw kwaśnych i słodkich oraz w reakcji na dotyk, na przykład podczas szczotkowania zębów.

Jakie są przyczyny powstawania ubytków klinowych?

W jaki sposób powstają ubytki klinowe? Powiedzieliśmy już, że są efektem mechanicznych urazów, ale co to konkretnie znaczy? Jakie urazy przyczyniają się do powstania ubytków klinowych? Najczęściej abrazja jest efektem nieprawidłowego szczotkowania zębów. Zęby powinno się myć, wykonując ruchy wymiatające, ale wielu ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy i zamiast tego intensywnie szoruje swoje uzębienie. Prowadzi to do tego, że szkliwo znajdujące się na granicy korony i korzenia ściera się i pęka. Efektem są właśnie ubytki klinowe.

Oprócz zbyt intensywnego szczotkowania przyczyną powstania ubytków klinowych może być też używanie szczoteczki do zębów o zbyt twardym włosiu albo pasty ze zbyt dużym współczynnikiem ścieralności.

Ale przyczyną ubytków klinowych jest nie tylko niewłaściwe podejście do mycia zębów. Winne mogą być też szkodliwe nawyki – obgryzanie paznokci i przedmiotów czy też ogólnie używanie zębów niezgodnie z przeznaczeniem (na przykład do przytrzymywania przedmiotów czy przecinania nici). Ubytki klinowe mogą też powstawać na skutek bruksizmu – dolegliwości polegającej na nocnym mimowolnym zgrzytaniu zębami.

Jak zapobiegać powstawaniu ubytków klinowych?

Żeby uchronić się przed ubytkami klinowymi, warto przede wszystkim zatroszczyć się o prawidłowe mycie zębów. Należy dobrać szczoteczkę o nie za twardym, ale i nie za miękkim włosiu. Powinno się też zerwać ze szkodliwymi dla zębów nawykami.

Jeżeli ubytki klinowe są skutkiem bruksizmu, należy udać się do gabinetu stomatologicznego. Wprawdzie leczenie bruksizmu jest procesem długotrwałym, ale stomatolog może zaproponować odpowiednie środki, by zniwelować szkodliwe oddziaływanie tej choroby na szkliwo, na przykład przygotowując zakładaną na noc szynę relaksacyjną.

Jak leczyć ubytki klinowe?

Leczenie ubytków klinowych to zadanie dla stomatologa. Musi on odbudować tkanki zęba utracone w wyniku abrazji. Ząb należy odizolować od śliny przy pomocy koferdamu, a następnie opracować go za pomocą wiertła i założyć wypełnienie w miejscu braku szkliwa. Jak widać, leczenie ubytków klinowych nie różni się niczym od leczenia ubytków próchnicowego pochodzenia. Jeśli przeprowadzi się je skutecznie, pozwala całkowicie wyeliminować powodowaną przez ubytki klinowe nadwrażliwość zębów.

Co możesz teraz zrobić?

Ubytki klinowe to problem, z którym się zmagasz? Umów się na wizytę w Dental4You, a pomożemy ci uporać się z problemem. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.