Zgorzel zęba – czy da się wyleczyć?

dodano: 11.04.2022

Zgorzel zęba, czyli zgorzel miazgi, to stan, w którym wywiązuje się martwica tkanek, ulegających rozpadowi gnilnemu. I tu pojawia się bardzo istotne pytanie: czy ząb znajdujący się w takim stanie da się jeszcze uratować? Zapraszamy do przeczytania naszego tekstu, który wyjaśni tę kwestię.

Jak powstaje zgorzel zęba?

U źródła zgorzeli zęba leży nieprawidłowa higiena jamy ustnej, a także dieta bogata w cukry proste. Gdy te czynniki się na siebie nałożą, bakterie próchnicotwórcze mają dobre warunki do bytowania i namnażania się. Żywią się cukrem i wytwarzają kwasy, które niszczą szkliwo zębów. Jeżeli próchnica nie jest leczona, zaczyna ogarniać głębsze rejony zęba – przez szkliwo i zębinę dociera w końcu do komory, w której znajduje się miazga, żywa tkanka zęba. Kiedy dotrą do niej bakterie próchnicze, wywiązuje się stan zapalny. Jeżeli nie podejmie się środków zaradczych, w końcu dochodzi do martwicy. Jeśli teraz dojdzie do wtórnego zakażenia bakteriami beztlenowymi, rozwinie się zgorzel.

Jakie są objawy zgorzeli zęba?

Ze zgorzeli wydobywają się związki o toksycznym działaniu (siarkowodór, kwasy organiczne i inne). Mogą wywoływać alergię i uszkadzać inne tkanki i narządy, nawet jeżeli znajdują się one w odległych miejscach organizmu.

W początkowej fazie zgorzel może nie dawać w ogóle żadnych objawów. Jeżeli jednak rozwija się w zamkniętej komorze zęba, w jamie zębowej narasta ciśnienie, co staje się przyczyną silnego bólu. To ból ostry, często pulsujący, nasilający się w nocy, nieraz też promieniujący w kierunku ucha. Ból ten często ma rozlany charakter, przez co trudno Pacjentowi dokonać prawidłowej identyfikacji bolącego zęba.

Ale ból nie jest jedynym objawem zgorzeli. Bakterie beztlenowe są przyczyną gnilnego zapachu oraz nieprzyjemnego posmaku w ustach. Ząb może też zmienić kolor – jeśli przybierze ciemniejszą barwę, brązową albo szarą, należy to potraktować jako sygnał ostrzegawczy.

Jak leczy się zgorzel zęba?

Ważne jest natychmiastowe podjęcie leczenia. Jeżeli nie poczyni się żadnych kroków, sytuacja będzie w dalszym ciągu się pogarszać. Nieleczona zgorzel może doprowadzić do poważnych powikłań. Bakterie mogą przeniknąć do krwiobiegu, czego efektem mogą być takie schorzenia jak zapalenie nerek, zapalenie mięśnia sercowego, a nawet sepsa. Mogą też formować się ropnie okołowierzchołkowe w obrębie kości i innych tkanek.

Ponadto proces rozpadu gnilnego tkanek, do którego tu dochodzi, wiąże się z powstawaniem związków szkodliwych dla organizmu. Wśród nich są tak zwane „trupie jady” – związki powstające podczas rozpadu białek. Należą do nich putrescyna i kadaweryna, która może powodować uszkodzenia układu krążenia.

Wszystkie powyższe czynniki powinny każdego przekonać, że przy zgorzeli zęba trzeba działać jak najszybciej. W jaki sposób przebiega leczenie zęba dotkniętego zgorzelą? Przede wszystkim należy usunąć tkanki objęte procesem gnilnym. Lekarz oczyszcza z nich ząb. Co potem? To zależy od stanu zęba, czyli od stopnia zniszczenia jego tkanek – lekarz ocenia go na podstawie zdjęcia RTG.

Jeżeli Pacjent zbyt długo zwlekał ze zgłoszeniem się do gabinetu stomatologicznego, może się okazać, że nie ma możliwości wyleczenia zęba i jedynym wyjściem jest usunięcie go. W innych przypadkach ząb da się uratować, przeprowadzając leczenie kanałowe. Czasami leczenie obejmuje przeprowadzenie resekcji wierzchołka korzenia. Kiedy indziej przeprowadza się radisekcję, czyli usunięcie części korzenia bez naruszenia korony, lub hemisekcję, czyli usunięcie części korzenia razem z odpowiadającym mu fragmentem korony.

Po przeprowadzeniu potrzebnych zabiegów lekarz musi dokonać odbudowy zęba. Po leczeniu kanałowym możliwe opcje to wypełnienie lub korona. Jeżeli natomiast wykonywana była resekcja, radisekcja lub hemisekcja korzenia zęba, może być konieczne uzupełnienie ubytku kości, zanim przystąpi się do wykonania odbudowy protetycznej.

Co możesz teraz zrobić?

Podejrzewasz, że możesz cierpieć na zgorzel zęba? Dostrzegasz u siebie niepokojące objawy? Nie trać czasu – zwłoka w takiej sytuacji wiąże się z ryzykiem. Umów się na wizytę w Dental4You. Możesz to zrobić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.