Próchnica – przyczyny jej powstawania, metody leczenia i profilaktyka

dodano: 25.04.2019

Próchnica zębów to zdecydowanie najczęstszy powód wizyt w gabinetach stomatologicznych – dotyczy to zarówno osób dorosłych, młodzieży, jak i dzieci. Problem ten jest tak duży, że próchnicę zaczęto zaliczać do chorób cywilizacyjnych. Na jej rozwój wpływ ma wiele czynników. By jej zapobiegać konieczna jest kontrola, odpowiednie odżywianie i regularna higiena.

Czym jest próchnica?

Próchnica to zmiany dotykające początkowo szkliwa zęba, z czasem naciekające do jego głębszych warstw. Rozpoznanie próchnicy nie jest trudne – na szkliwie pojawia się brunatna zmiana widoczna gołym okiem. Wraz z rozwojem choroby próchnica dotyka zakończeń nerwowych, przez co pojawia się ból. Wcześnie wykryta próchnica jest łatwa w leczeniu. Zwlekanie z wizytą stomatologiczną może skutkować koniecznością leczenia kanałowego lub też ekstrakcją.

Jak powstaje próchnica?

Próchnica jest efektem zachodzenia w tym samym czasie kilku procesów. Przedłużający się brak higieny zębów, nawarstwiająca się płytka nazębna, dieta bogata w cukier – wszystko to wpływa na powstawanie próchnicy. Istotne jest także to, że próchnica jest chorobą zakaźną: nieleczona zacznie infekować kolejne zęby.

Leczenie i profilaktyka

Leczenie próchnicy polega na usuwaniu zmienionych chorobowo tkanek i zabezpieczaniu oczyszczonego zęba poprzez stosowanie odpowiednich plomb. Im szybciej wykryta zmiana próchnicza – tym krótsze leczenie. Zwlekając z wizytami kontrolnymi u stomatologa możemy doprowadzić do sytuacji, kiedy próchnica głęboko wnika w ząb i konieczne może okazać się jego usunięcie.

Jak chronić się przed próchnicą? Przede wszystkim podstawą jest regularna higiena jamy ustnej i szczotkowanie zębów przynajmniej trzy razy dziennie. Dzięki temu na bieżąco ścierać będziemy płytkę nazębną, na której znajdują się bakterie. Kolejnym elementem jest zbilansowana. Unikajmy produktów silnie przetworzonych, bogatych w cukier.