Regularna higiena zębów gwarancją zdrowia

dodano: 19.04.2019

Regularna higiena zębów i jamy ustnej jest gwarancją zdrowia i dobrego samopoczucia – nie ma co do tego wątpliwości. Nie bez znaczenia jest również odpowiednie dieta oraz unikanie produktów bogatych w cukry.
Czy wiesz, jak dbać o zęby skuteczniej?

Próchnica – największy wróg naszych zębów

Próchnica nie bez przyczyny określana jest chorobą cywilizacyjną – szacuje się, że co drugi mieszkaniec Ziemi ma przynajmniej jeden ubytek próchniczy. Niepokojące jest również to, że próchnica dotyka niemowląt. Powodem takiego stanu rzeczy są: zła dieta, nadmierna ilość spożywanego cukru, brak higieny jamy ustnej, brak regularnych wizyt w gabinetach stomatologicznych. Nieleczona próchnica stanowi zagrożenie nie tylko dla samych zębów, ale i całego organizmu: bakterie chorobotwórcze mogą przedostać się do krwioobiegu i prowadzić do infekcji narządów wewnętrznych.

Codzienna higiena – o czym musimy pamiętać?

Najważniejsze jest regularne szczotkowanie zębów: najlepiej po każdym posiłku, a jeśli nie ma takiej możliwości – przynajmniej trzy razy dziennie. Pamiętajmy o doborze odpowiedniej szczoteczki i pasty z fluorem. Poprzez szczotkowanie nie tylko usuwamy resztki jedzenia z jamy ustnej, ale także ścieramy osad nazębny, który w wyniku mineralizacji z czasem zamieni się w kamień. Warto codzienną pielęgnację uzupełnić o nici dentystyczne, które pozwolą na usunięcie osadów z miejsc trudno dostępnych. Warto także stosować płyny do płukania, które mają podwójne działanie: odświeżają oddech i pozwalają na zahamowanie rozwoju płytki nazębnej.

Regularne wizyty u stomatologa

Przynajmniej raz w roku powinniśmy znaleźć czas na wizytę kontrolną u stomatologa – dzięki temu możliwe będzie wykrycie niewielkich zmian próchniczych i zalecenie leczenia. Im wcześniej wykryta zmiana, tym mniej uciążliwe i krótsze leczenie. Zwlekanie z kontrolą czy też zignorowanie dolegliwości bólowych ze strony zębów skutkować będzie dłuższym leczeniem lub nawet utratą zęba.