Spokojnie – to tylko próchnica!

dodano: 24.02.2018

Kiedy jest pora na wizytę u stomatologa?

Słowo „próchnica” wywołuje w nas paniczny strach – choroba ta kojarzona jest najpierw z bólem zęba, kolejno zaś z bolesnym leczeniem. Musimy wiedzieć, że to my sami jesteśmy po części odpowiedzialni za ten dyskomfort. Szacuje się, że 80% osób podejrzewających powstanie próchnicy zgłasza się do lekarza dopiero w ostatnim momencie – kiedy ból jest nie do wytrzymania, a zmiany dotykają wnętrza zęba. Wtedy też leczenie jest znacznie dłuższe i może powodować ból. Lekarze przekonują, że nie ma na co czekać: wszelkie niepokojące zmiany powinny być dla nas sygnałem, aby umówić się do stomatologa i sprawdzić swoje podejrzenia. W wielu przypadkach faktycznie może być to pierwsze stadium próchnicy, która obejmuje szkliwo zęba. Niewielkie zmiany leczy się jednak szybko i nie wymagają one stosowania kosztownego znieczulenia.

Czy powinniśmy panikować?

Zdecydowanie nie – jeśli podczas codziennej pielęgnacji zębów zauważymy ciemniejszą plamkę na szkliwie, koniecznie zarezerwujmy termin u stomatologa. Nie zwlekajmy, nie odkładajmy tej wizyty – może to tylko pogorszyć sprawę. Jeśli przeraża nas wizja leczenia, spieszymy z wyjaśnieniem, że obecnie leczenie próchnicy nie musi być bolesne. Poza wspomnianymi wcześniej znieczuleniami lekarz może również zaproponować zastosowanie specjalistycznego żelu, którego zadaniem jest usunięcie zniszczonej tkanki i pomoc w remineralizacji szkliwa. Takie żele stosowane są jedynie wtedy, kiedy zmiany są niewielkie. Wiele klinik dentystycznych stosuje również naturalne metody walki z dyskomfortem podczas usuwania niewielkich zmian próchniczych – doskonale nadaje się do tego strumień schłodzonej wody, który kierowany jest na ząb oraz obszar dookoła.

Kiedy próchnica obejmuje więcej niż połowę zęba…

W skrajnych przypadkach zdarza się, że próchnica obejmuje ponad połowę powierzchni zęba. Zazwyczaj lekarz proponuje wtedy usunięcie chorego zęba. Argumentami za takim rozwiązaniem są przede wszystkim względy zdrowotne. Usunięcie zęba nie jest jednak złą opcją – nieleczona próchnica może doprowadzić do komplikacji takich jak choroby układu krwionośnego czy nawet serca!