Stomatologia zachowawcza – co musimy o niej wiedzieć?

dodano: 14.12.2018

Stan naszych zębów zależy wyłącznie od nas samych: od codziennej diety, higieny zębów oraz regularnego odwiedzania stomatologa. Podczas kontrolnych wizyt lekarz może zalecić leczenie ubytków próchniczych czy leczenie nadwrażliwości zębów. Zabiegi te wchodzą w zakres stomatologii zachowawczej. Dlaczego jest ona tak ważna?

Stomatologa zachowawcza – leczenie próchnicy, uzupełnianie ubytków

Podstawowym zadaniem stomatologii zachowawczej jest wykrywanie i leczenie ognisk próchnicy w obrębie zębów. Sam problem próchnicy w Polsce jest powszechny – szacuje się, że co 2 Polak ma przynajmniej jeden ubytek próchniczy. Próchnica zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych, a jej pojawianie się wynika z kilku zbiegających się w czasie czynników.

Do stomatologii zachowawczej zalicza się również endodoncję, czyli leczenie kanałowe. Współcześnie jest ono przeprowadzane z wykorzystanie mikroskopu. Zastosowanie tego urządzenia znacząco poprawia wgląd w pole zabiegowe i pozwala na precyzyjne oczyszczenie i opracowanie komory zęba.

Dlaczego leczenie próchnicy jest tak ważne?

Próchnica jest chorobą zakaźną – oznacza to, że nieleczona zacznie przenosić się na inne, zdrowe zęby. Wczesne wykrywanie próchnicy znacząco skraca czas leczenia – jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci i osób starszych. Nieleczona próchnica prowadzić może do licznych powikłań – począwszy od całkowitego zajęcia zęba, aż do zainfekowania narządów wewnętrznych i zaburzenia ich pracy. Bakterie próchnicze są rozsiewane po organizmie poprzez układ krwionośny.

Nieleczona próchnica w przypadku zębów może prowadzić do konieczności ich wyrwania – najczęściej taka decyzja pada po dokładnym zbadaniu zęba i stwierdzeniu jego martwicy. Stomatolog od razu podpowie także jakie są sposoby na uzupełnienie ubytku. Wśród najczęściej wymienianych metod wymienia się implanty zębów.

Jak zapobiegać powstawaniu próchnicy?

Podstawą jest oczywiście odpowiednia dieta, w której ograniczane są cukry. Nadmierne spożycie produktów bogatych w cukier wpływa negatywnie nie tylko na nasze zęby, ale także na wagę. Bardzo ważnym elementem profilaktyki próchnicy jest regularne szczotkowanie zębów, czyszczenie przestrzeni międzyzębowych oraz stosowanie płynów do ust. Zabiegi te pozwolą na bieżąco ścierać osad nazębny i hamować rozwój płytki. Ważne są także regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym – najlepiej co pół roku lub co rok.