Wpływ codziennej diety na stan uzębienia

Wpływ codziennej diety na stan uzębienia

Czy wiesz, że to co każdego dnia znajduje się na naszych talerzach ma niebagatelny wpływ na stan naszych zębów? Wybór odpowiednich produktów spożywczych może przyczynić się do poprawy naszego zdrowia i samopoczucia. Jakie produkty warto spożywać każdego dnia, a których unikać? Czy silnie przetworzone jedzenie ma realny wpływ na nasze uzębienie?

Cukier – największy wróg naszych zębów

Jednym z największych zagrożeń dla naszego zdrowia i zębów jest oczywiście cukier – jego nadmiar bardzo szybko przełoży się na problemy z wagą, a dodatkowe zaniechanie higieny zębów sprawi, że na szkliwie zaczną pojawiać się zmiany próchnicze. Współcześnie cukier to prawdziwa plaga – widać to szczególnie po produktach dedykowanych dzieciom. Do niedawna cukier kojarzony był jedynie z klasycznymi słodyczami, dzisiaj znajdziemy go w przekąskach, ale też smakowych wodach pitnych, sokach naturalnych. Najczęstszym problemem związanym z cukrem jest próchnica, która dzisiaj określana jest jako choroba cywilizacyjna. Próchnicę wykrywa się nawet u małych dzieci, a nieleczona może prowadzić do rozprzestrzeniania się zmian po całej jamie ustnej.

Próchnica to także problem osób dorosłych. W skrajnych przypadkach może ona prowadzić do całkowitej martwicy zęba i konieczności jego usunięcia. Braki w uzębieniu uzupełnią implanty zębów, jednak lekarze przekonują, że lepiej zapobiegać próchnicy, niż leczyć jej skutki.

Utrudniona codzienna higiena

Regularna higiena jamy ustnej jest podstawą, aby zachować zdrowie naszych zębów. Musimy być jednak świadomi, że spożywając niektóre produkty czyszczenie zębów będzie znacznie trudniejsze. Dotyczy to przede wszystkim produktów obklejających ząb (np. cukierki-krówki, żelki). Warto rozszerzyć codzienną higienę o nitkowanie zębów nićmi dentystycznymi oraz stosowanie płynów do płukania ust.

Co jeść, aby zachować zdrowie zębów?

Co powinniśmy spożywać, aby cieszyć się zdrowiem naszych zębów przez długi czas? Przede wszystkim ważne są produkty bogate we fluor. Znajdziemy go np. w czarnej herbacie. Fluor jest niezbędny do budowania twardego i odpornego na uszkodzenia szkliwa. Nie bez znaczenia są również warzywa i owoce, szczególnie te nieprzetworzone. Nie tylko dostarczają one do naszego organizmu duże dawki witamin i mikroelementów, ale również pozwalają na ścieranie osadu nazębnego podczas ich gryzienia. Wartościowe okażą się także produkty nabiałowe, które dostarczą wapń do naszego organizmu.

 

 

powrót