Wypadanie zębów – poznaj najczęstsze przyczyny

dodano: 23.03.2018

Naturalna wymiana zębów mlecznych na stałe

Najbardziej znanym i naturalnym procesem wypadania zębów jest bez wątpienia proces wymiany zębów mlecznych na stałe. Następuje on w wieku dziecięcym. Utrata zębów mlecznych nie wiąże się z żadnym bólem, może być jednak przyczyną dyskomfortu dziecka.

Utrata zębów w wyniku choroby

Dzisiaj zęby tracimy często w wyniku chorób. Jedną z najpowszechniejszych jest paradontoza. Dotyka ona coraz młodszych osób, a samo jej leczenie jest kosztowne i długotrwałe. Powodem paradontozy są przede wszystkim bakterie żerujące na naszej płytce nazębnej, ale również uwarunkowania genetyczne. Efektem zaawansowanej paradontozy jest rozchwianie zębów i ich powolne wypadanie.

Złamanie lub wybicie zęba podczas uprawiania sportu czy w wypadku komunikacyjnym

Nadkruszone czy ułamane zęby to częsty efekt wypadków podczas uprawiania sportów. Zazwyczaj jednak taki ząb można uratować poprzez wstawienie licówki czy uzupełnienie go materiałami kompozytowymi. W przypadku wypadków komunikacyjnych uderzenie może być jednak tak duże, że ząb zostaje wybity. W takich sytuacjach lekarzowi pozostaje jedynie usunięcie jego pozostałości z zębodołu.

Skutki braku zęba w szczęce

Nasza wiedza stomatologiczna jest dzisiaj znaczne większa niż 30-50 lat temu. Dzisiaj wiemy, że brak nawet jednego zęba silnie wpływa na nasz sposób mówienia, sposób żucia pokarmów. Jeśli brak nam więcej zębów zmienia się nasza mimika. Nie sposób wspomnieć także o tym, że osoby z ubytkiem więcej niż jednego zęba wstydzą się takiego stanu rzeczy, mówią mniej wyraźnie. Z czasem całkowicie wycofują się z życia towarzyskiego.

Brak zęba… i co dalej?

Współcześnie mamy wiele możliwości związanych z uzupełnianiem ubytków zębowych. Pierwszy z nich to oczywiście implanty zębów, które wszczepiane są w kość. Proces wszczepiania implantów trwa kilka miesięcy, jednak efekty są tego warte. Do implantu wkręcana jest korona, która ma imitować naturalny ząb. Korony tworzone są na indywidualne zamówienie.

Drugą metoda na uzupełnienie luk w łukach zębowych jest zastosowanie mostów – są to nakładki stałe, osadzane na zębach sąsiadujących z ubytkiem.