Złe nawyki, które niszczą zęby

dodano: 22.02.2018

Wkładanie palców do ust

Problem nie dotyka tylko obgryzania skórek i paznokci, chodzi także o skubanie warg, dłubanie w zębach, czyszczenie paznokci (!), czy oblizywanie palców w celu przewrócenia kartki. Takie czynności wprowadzają do naszej jamy ustnej miliony bakterii (z klawiatury, telefonu, komputera, kuchni, toalety, banknotów). Jama ustna jest idealnym miejscem do rozwoju bakterii, a tutaj już wiele nie trzeba, aby doprowadzić do zapalenia dziąseł, problemów z zębami czy nawet zakażenia organizmu.

Podpieranie brody

Długie godziny przed komputerem, na szkoleniach czy konferencji może doprowadzić do podpierania brody ręką. Zagryzamy przez to mocniej zęby, które naciskają na siebie z o wiele większą siłą. Pod wpływem dużych emocji również możemy nieświadomie zgrzytać zębami, a to wszystko prowadzi do niszczenia szkliwa.

Żucie gumy

Nie każdy jest świadomy, że wielogodzinne żucie gumy może szkodzić. Jasne, żucie gumy oczyszcza jamę ustną, ale dotyczy to kilku minut, nie całego dnia. Nadużywanie gumy do żucia może prowadzić do nadwyrężenia stawu skroniowo- żuchwowego, co może spowodować asymetrię twarzy. Ponadto, nadmierne żucie gumy może prowadzić do biegunki lub bólu brzucha (nadmierne wydzielanie kwasów żołądkowych).

Zęby jako narzędzie

Wielu ludzi używa zębów do rwania nici, ucinania taśmy klejącej, otwierania zafoliowanych produktów itp. Często także wkładamy do ust ołówki, długopisy i inne artykuły biurowe. Takie czynności, poza przeniesieniem bakterii do jamy ustnej prowadzą często do uszkodzenia szkliwa, a nawet ukruszenia zęba.

Jedzenie przed komputerem

Wiadomo, że wielogodzinne siedzenie przed komputerem sprzyja podjadaniu, ślina oczywiście radzi sobie z oczyszczaniem jamy ustnej, ale nie w momencie gdy robimy to nieustannie. Przez takie podjadanie na zębach tworzy się osad, a nadmiar bakterii pochodzących z resztek jedzenia sprzyja rozwojowi próchnicy.

Dlatego warto zastanowić się nad naszymi codziennymi nawykami.