Ból zęba – jak sobie radzić?

dodano: 04.01.2022

Ból zęba to coś, co zna każdy. To przykre odczucie potrafi do reszty uprzykrzyć życie, nie pozostawiając miejsca na nic więcej – myślisz tylko o bólu i desperacko szukasz sposobu, by od niego uciec. Sytuacja nie do pozazdroszczenia. Ale spokojnie, nie musisz faszerować się środkami przeciwbólowymi. Istnieją zdrowsze sposoby na uśmierzenie bólu.

Dlaczego ząb boli?

Najczęstszym powodem bólu zęba jest oczywiście próchnica. Luki, jakie pozostawia ona w zębinie, odsłaniają znajdującą się w środku miazgę zęba, która jest bardzo wrażliwa. Drażniona pokarmami i płynami miazga zaczyna boleć. Kiedy jest stale podrażniana, a próchnica się rozwija, może dojść do zapalenia miazgi, które objawia się już bardzo silnym bólem, często ćmiącym lub pulsującym, wzmagającym się w pozycji leżącej i przy spożywaniu gorących pokarmów i płynów.

Ale nie zawsze to próchnica jest powodem bólu – mogą to też być odsłonięte szyjki zębowe, choroby przyzębia, ropień, zapalenie okostnej.
Co zrobić z bolącym zębem? Nie licz na to, że ból sam minie – nawet jeśli zelżeje, to prawdopodobnie co jakiś czas będzie nawracał. Przede wszystkim jednak pamiętaj, że ból sam w sobie nie jest chorobą – jest sygnałem, który alarmuje o głębszym problemie. Nie można lekceważyć znaków, jakie daje ci twój organizm. Powinieneś jak najszybciej umówić się na wizytę w gabinecie dentystycznym.

No tak, tylko jak przetrwać czas dzielący cię od wizyty, kiedy ból staje się trudny do zniesienia? Możesz poratować się sprawdzonymi, domowymi sposobami, które powinny go uśmierzyć.

Zimny okład

Umieść lód w plastikowym woreczku i otocz cienką ściereczką. Tak przygotowany okład możesz przykładać na policzek lub bezpośrednio na ząb. Potrzymaj go tak dwadzieścia minut.

Imbir

Imbir – wydawałoby się, przyprawa jak każda inna. Nie powinieneś jednak jej nie doceniać – przy bólu zęba może oddać ci nieocenione zasługi. Zawarta w nim żywica i olejek eteryczny ma działanie odkażające, przeciwzapalne i – co jest teraz dla ciebie szczególnie ważne – przeciwbólowe. Zmielony imbir wymieszaj z niewielką ilością wody, umieść na waciku i przyłóż do zęba. To powinno przynieść ci ulgę.

Goździki

Nierozkwitłe, wysuszone pąki kwiatowe drzewa goździkowego to kolejna kuchenna przyprawa, która może być ratunkiem dla cierpiących z powodu bólu zęba. Olejek goździkowy ma właściwości przeciwbólowe i antyseptyczne. Goździki zawierają eugenol, naturalny środek znieczulający. Paraliżują nerwy, redukując w ten sposób ból. Nasącz olejkiem wacik i przykładaj go do zęba przez piętnaście minut. Ewentualnie możesz też goździki zmiażdżyć i umieścić w bolącym miejscu.

Czosnek i cebula

Jak widzisz, z bolącym zębem nie musisz iść do apteki – większość przeciwbólowych środków możesz znaleźć w swojej kuchni. Rozgnieć cebulę i czosnek albo poszatkuj i wymieszaj. Powstałą w ten sposób miazgę możesz żuć lub po prostu przyłożyć do bolącego miejsca.

Szałwia

To znana lecznicza roślina. Jej liście zawierają 3% olejku eterycznego, a oprócz tego witaminy B1, B3 i C. Szałwia ma właściwości odkażające i grzybobójcze, powstrzymujące rozwój infekcji. Jak może pomóc na ból zęba? Zalej liście wrzątkiem, poczekaj, aż napar wystygnie, a następnie przepłukuj nim co jakiś czas jamę ustną.

Olejek eukaliptusowy

Intensywnie aromatyczny olejek eukaliptusowy zawiera ważne lecznicze substancje, przede wszystkim zwalczający bakterie cyneol i przeciwzapalne seskwiterpeny. Olejek działa chłodząco i rozkurczowo. Ma korzystny wpływ na zęby – nieprzypadkowo często znajduje zastosowanie jako składnik past do zębów i płynów do płukania jamy ustnej.

Co możesz teraz zrobić?

Mamy nadzieję, że któryś z opisanych tu sposobów przyniesie ci ulgę w cierpieniu, ale pamiętaj, że to tylko doraźne metody. Pozwolą ci przetrzymać ból, ale nie zażegnają problemu. Żeby uwolnić się od bólu zęba na dobre, niezbędna jest wizyta u dentysty i wyleczenie przyczyny owego bólu, więc nie zwlekaj. Aby umówić się na wizytę w Dental4You®, zadzwoń pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełnij formularz.