Periodontologia Kraków

Co musisz wiedzieć o chorobach przyzębia?

Aby cieszyć się pełnym zdrowiem jamy ustnej, nie wystarczy troszczyć się o zęby — trzeba zadbać również o prawidłową kondycję dziąseł, które mają fundamentalne znaczenie dla utrzymania zębów w kości. Przyzębie, czyli tkanki otaczające ząb, które mają za zadanie utrzymywać go stabilnie w prawidłowej pozycji, także są narażone na choroby. Ich leczeniem i profilaktyką zajmuje się specjalna dziedzina stomatologii — periodontologia.

Paradontoza – co to takiego?

Paradontoza to potoczna nazwa zapalenia przyzębia. Jest jedną z najczęstszych chorób jamy ustnej i drugą najczęstszą przyczyną utraty zębów. Stan zapalny wywołany przez bakterie stopniowo wyniszcza tkanki i prowadzi do recesji (cofania się) dziąseł, a tym samym do rozchwiania zębów. Ta nieprzyjemna przypadłość może zostać skutecznie wyleczona tylko w przypadku szybkiego zdiagnozowania choroby oraz natychmiastowego podjęcia leczenia. W przeciwnym wypadku jedyne co możemy uzyskać to zatrzymanie choroby na danym etapie. Właśnie dlatego tak ważna jest odpowiednia profilaktyka, regularne kontrole u stomatologa i systematyczne dbanie o stan jamy ustnej. Pamiętajmy, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć.

Poznaj naszych ekspertów zajmujących się periodontologią

Aneta Furtak

Lekarz stomatolog
specjalista periodontologii
Zajmuje się: periodontologia

Absolwentka Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie na kierunku lekarsko-dentystycznym. Na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończyła również studia doktoranckie w Zakładzie Profilaktyki i Stomatologii Eksperymentalnej.

Zapisz się na konsultację

Wypełnij formularz, a recepcjonistka skontaktuje się z Tobą w celu ustalenia terminu wizyty

Wyrażam zgodę na kontakt w celach świadczenia usług medycznych. Pełna treść zgody tutaj. (obowiązkowe)
Wyrażam zgodę na kontakt w celach marketingowych. Pełna treść zgody tutaj.

Koszt konsultacji od 100 zł

Lekarz zweryfikuje stan Twojego uzębienia

Poznasz plan i koszty leczenia

Objawy paradontozy

Głównym objawem paradontozy, który Pacjent może zaobserwować samodzielnie podczas codziennych czynności, jest krwawienie dziąseł, które pojawia się w trakcie mycia zębów lub jedzenia. Często jedną z pierwszych oznak stanu zapalnego w obrębie przyzębia jest także obrzęk i zaczerwienienie. Paradontoza wiąże się także z dolegliwościami bólowymi, choć w początkowym etapie nie muszą one być bardzo intensywne. Ponadto może wystąpić halitoza, czyli nieprzyjemny zapach z ust, a w późniejszej fazie możemy zaobserwować odsłonięte szyjki zębowe, co często wiąże się z nadwrażliwością zębów na temperaturę. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych objawów należy zgłosić się do stomatologa i jak najszybciej podjąć działania, które powstrzymają dalszy rozwój choroby.

Skąd się bierze paradontoza?

Paradontoza to schorzenie przyzębia dotykające ludzi w różnym wieku. Spowodowane przez stopniowo gromadzącą się na zębach płytką bakteryjną – ta z biegiem czasu zmienia się w kamień nazębny, który nawarstwiając się, może także przedostać się poniżej linii dziąseł, uciskając je. Bakterie rozwijające się w kamieniu nazębnym mogą zaatakować tkanki miękkie, prowadząc do stanu zapalnego, który w miarę postępowania choroby staje się coraz bardziej zaostrzony i nierzadko bolesny. W efekcie prowadzi to do powstawania kieszonek dziąsłowych i patologii zębodołów, zaniku kości, a w najpoważniejszym stadium – do utraty zębów w dotkniętych paradontozą obszarach jamy ustnej.

Na powstawanie paradontozy wpływają czynniki, które powodują powstawanie kamienia nazębnego, a więc np. palenie tytoniu, stres, wady zgryzu, a nawet cukrzyca i zaburzenia immunologiczne. Zaniedbywanie higieny jamy ustnej oraz unikanie wizyt higienizacyjnych w gabinecie stomatologicznym także przyczyniają się do nawarstwiania się kamienia, a pośrednio – do wystąpienia stanów zapalnych w jamie ustnej.

Leczenie paradontozy

Leczenie zapalenia przyzębia rozpoczyna się od wyeliminowania głównej przyczyny problemu, czyli kamienia nazębnego. W tym celu stosuje się specjalny ultradźwiękowy skaler, który emituje drgania o wysokiej częstotliwości i umożliwia bezbolesne rozbicie i usunięcie twardych złogów. Kolejnym krokiem jest aplikacja lakieru zawierającego chlorheksydynę na niezakryte dziąsłami korzenie zębów. Chroni to korzeń przed próchnicą oraz powstawaniem płytki bakteryjnej i kamienia. Dokładny przebieg leczenia jest jednak zależny od indywidualnych uwarunkowań, a także od tego, na jakim etapie choroby Pacjent zgłosi się do stomatologa. W klinice Dental4You® wykonujemy szereg zabiegów, które mają za zadanie powstrzymać rozwój paradontozy lub naprawić jej negatywne skutki.

Umów się na konsultacje!

Jeśli zaobserwowałeś u siebie niepokojące objawy, takie jak zaczerwienienie, pieczenie i obrzęk dziąseł, krwawienie podczas szczotkowania lub odsłanianie się szyjek zębowych – jak najszybciej skonsultuj się ze stomatologiem, aby powstrzymać dalszy rozwój choroby i uniknąć niebezpiecznych konsekwencji, m.in. utraty zębów. W Dental4You® zajmujemy się kompleksowo profilaktyką i leczeniem chorób przyzębia. Aby umówić się na profesjonalną higienizację zębów lub wizytę u periodontologa – wypełnij formularz lub zadzwoń pod numer 609-777-166.

Zabiegi stosowane w leczeniu i profilaktyce paradontozy:

• Skaling –  polega na usunięciu kamienia z powierzchni zębów przy pomocy ultradźwięków. Powinien być wykonywany systematycznie, a częstotliwość zależna jest od tempa przyrostu kamienia. Zazwyczaj jednak przyjmuje się, że należy wykonywać go raz na pół roku. Skaling to zabieg bezbolesny i zupełnie bezpieczny. Nowoczesna technologia ultradźwiękowa umożliwia nieinwazyjne usunięcie kamienia bez naruszania szkliwa.
  • Piaskowanie polega na usunięciu osadów nazębnych poprzez wykorzystanie strumienia wody pod ciśnieniem, w której znajdują się czyszczące drobiny. Zabieg wykorzystywany bywa jako uzupełnienie skalingu i najczęściej wykonuje się je podczas jednej wizyty.
  • Polishing wykonuje się już po oczyszczeniu zębów. Higienistka stomatologiczna przy użyciu specjalnych szczotek i past polerują powierzchnię zębów, aby stała się ona lśniąca i gładka, co wpływa na zminimalizowanie odkładania się płytki nazębnej.
  • Wydłużanie korony klinicznej to zabieg korekcyjny dziąsła umożliwiający wykonanie szczelnej odbudowy zęba. Polega na takim ukształtowaniu dziąsła, że ubytek w zębie znajduje się ponad powierzchnią dziąsła.
  • Regeneracja tkanek przyzębia (sterowana regeneracja tkanek miękkich lub sterowana regeneracja kości) to grupa zabiegów chirurgicznych, które mają za zadanie zrekonstruowanie ubytków w tkankach powstałych w wyniku przewlekłego stanu zapalnego. Są to m.in. przeszczepy dziąseł i kości czy też pokrywanie recesji dziąsłowej.

Efekty leczenia

Pacjent2 - Przed Pacjent2 - Po

Pan Krzysztof

Pan Krzysztof w pierwszym etapie leczenia przeszedł zabiegi endodontyczne, czyli leczenie kanałowe, czterech zębów. Następnie wprowadzono do nich włókna szklane, których zadaniem jest uzyskanie nie tylko efektów estetycznych, ale również funkcjonalnych. Ostatnią fazą było przygotowanie czterech koron pełnoceramicznych. Pozwoliło to na uzyskanie niezwykle estetycznego i naturalnego uśmiechu Pana Krzysztofa.

Pacent4-Przed3 Pacent4-Po

Pani Agnieszka

Pani Agnieszka przyszła do naszego gabinetu niezadowolona z przebarwień, jakie pojawiły się na zębach. Na początku przeprowadzono kompleksowe zabiegi higieny jamy ustnej. Koniecznością okazało się również poprawienie przebiegu girlandy dziąsłowej przy jednym zębie. Efekt białego uśmiechu osiągnięty został dzięki wybielaniu metodą Prevdent®. W konsekwencji Pani Agnieszka pożegnała się z niechcianymi przebarwieniami.

Najczęściej zadawane pytnia

1. Jakie są pierwsze objawy paradontozy?

Objawy paradontozy, które można samodzielnie rozpoznać to zaczerwienienie, obrzęk i pieczenie dziąseł oraz krwawienie podczas szczotkowania. Jeśli zauważysz u siebie jakiekolwiek z wymienionych dolegliwości – niezwłocznie skonsultuj się ze stomatologiem.

2. W jaki sposób można zapobiec chorobom przyzębia?

Główną przyczyną chorób przyzębia jest gromadzący się kamień nazębny, który stanowi doskonałe środowisko do rozwoju bakterii. Dlatego podstawą profilaktyki jest regularne usuwanie kamienia nazębnego podczas zabiegów higienizacyjnych w gabinecie stomatologicznym, które powinno się odbywać co pół roku.

3. Na czym polega leczenie paradontozy?

Leczenie paradontozy polega przede wszystkim na usunięciu kamienia nazębnego. Jeśli zgromadził się on poniżej linii dziąseł, konieczne jest wykonanie chirurgicznego zabiegu kiretażu, aby oczyścić kieszenie dziąsłowe. Ponadto stosuje się miejscowe leczenia farmakologiczne, a w zaawansowanym stadium można wykonać plastykę dziąseł.

Zapisz się na konsultację

Wyrażam zgodę na kontakt w celach marketingowych. Pełna treść zgody tutaj.

Koszt konsultacji od 100 zł

Lekarz zweryfikuje stan Twojego uzębienia