Ból zęba po leczeniu kanałowym

dodano: 02.12.2022

Twój ząb został przeleczony kanałowo i teraz czujesz ból w tym miejscu? Czy to normalne? Jak sobie z tym poradzić? Kiedy ból po leczeniu kanałowym świadczy o tym, że coś poszło nie tak?

Jak długo może boleć ząb po leczeniu kanałowym?

Odczucia bólowe po leczeniu kanałowym wcale nie są rzadkim zjawiskiem. Skąd się one biorą? Przecież skoro z zęba zostały usunięte unerwione tkanki, to nie powinien on boleć, prawda? To się zgadza. Odczucie, które po leczeniu kanałowym Pacjenci odbierają jako ból zęba, najczęściej tak naprawdę wcale nim nie jest. To nie ząb boli, ale tkanki, które go otaczają.

Leczenie kanałowe to inwazyjny zabieg, podczas którego okolice zęba zostają podrażnione poprzez mechaniczne opracowanie kanałów i zastosowanie środków płuczących system kanałowy.

Ból z tym związany zazwyczaj nie utrzymuje się długo. Najczęściej po kilkunastu godzinach lub kilku dniach samoistnie ustępuje. W wyjątkowych przypadkach może to potrwać dwa lub nawet trzy tygodnie, ale to już górna dopuszczalna granica. Jeżeli ból utrzymuje się dłużej, jest to niepokojący sygnał i należy udać się z tym problemem do dentysty.

Ból zęba po leczeniu kanałowym

Skąd bierze się ból po leczeniu kanałowym?

Jak powiedzieliśmy, najczęściej przyczyną bólu po leczeniu kanałowym jest nadwrażliwość pozabiegowa, powstająca w wyniku podrażnienia tkanek w okolicy zęba. Zdarza się i tak, że ból pojawia się jedynie przy nagryzaniu zęba lub stukaniu w niego. Możliwą przyczyną takiego stanu rzeczy jest niewłaściwie dopasowane wypełnienie – jeżeli jest ono zbyt wysokie, to tkanki utrzymujące ząb są poddawane zbyt dużemu obciążeniu.

Zdarzają się jeszcze inne przypadki, gdy po leczeniu kanałowym wydaje się, że wszystko jest w porządku, ale po upływie dłuższego czasu – kilku miesięcy czy nawet lat – nagle pojawia się ból. Najczęściej jest to oznaką, że leczenie kanałowe zostało przeprowadzone nieskutecznie – w kanałach pozostała martwa miazga. Któryś z nich nie został w pełni oczyszczony, a może nawet któryś został zupełnie przeoczony. W takim przypadku rzeczywiście mamy do czynienia z bólem zęba, a nie otaczających go tkanek.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Co zrobić, gdy ząb po leczeniu kanałowym boli?

Ważne jest, aby po leczeniu kanałowym nie podrażniać leczonego miejsca – starać się gryźć drugą stroną jamy ustnej, najlepiej wybierać też potrawy nie wymagające dużo gryzienia. Jeżeli ból jest silny, można go złagodzić płukankami z ziół o przeciwzapalnych właściwościach. Należą do nich między innymi rumianek i szałwia. Pomocny może być też zimny okład, przykładany na skórę w okolicy zęba (najlepiej przez ścierkę, żeby nie podrażniać skóry).

W przypadku zęba bolącego przy nagryzaniu powodem prawdopodobnie jest – jak już pisaliśmy – niedopasowane wypełnienie. Należy więc udać się do gabinetu stomatologicznego, aby skorygować jego wysokość. Do tego czasu natomiast trzeba się starać nie nagryzać zęba, żeby nie zaostrzać stanu zapalnego.

Jeśli ból pojawia się dopiero po upływie dłuższego czasu, czyli świadczy o tym, że leczenie kanałowe się nie powiodło, trzeba będzie wykonać reendo czyli powtórne leczenie kanałowe.

Co możesz teraz zrobić?

Leczenie kanałowe w wielu przypadkach stanowi ratunek dla zęba i jedyną alternatywę przed usunięciem go. W razie problemów z zębami przyjdź do Dental4You®. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.