Ból zęba podczas lotu samolotem lub nurkowania

dodano: 21.02.2018

Przypadłość, która spotyka różne osoby

Zjawisko to nosi nazwę aerodontalgii lub barodontalgii, definiuje ono ból zęba spowodowany zmianą ciśnienia w otoczeniu. Pojawia się wśród pilotów, osób podróżujących samolotami oraz nurków.

Kogo może spotykać?

Najczęściej dotyka ludzi z nieujawnionym wcześniej zapaleniem miazgi, zatok, próchnicą, torbielami i ropniami przyzębia oraz osoby będące w trakcie leczenia endodontycznego.

Przyczyny dolegliwości bólowych

Prawdopodobną przyczyną jest przekrwienie miazgi lub bąbelki gazu, które zostały zamknięte w kanałach zębowych w czasie leczenia kanałowego lub w kanalikach zębowych, gdzie podrażniają zakończenia nerwowe.

Powietrze zamknięte w takich zębach może powodować nie tylko nadwrażliwość pozabiegową, ale również przyczyniać się do odczuwania bólu podczas zmiany ciśnienia.

Według przeprowadzonych badań udowodniono, że ponad 70% przypadków bólu odczuwanego podczas latania samolotem lub nurkowania spowodowanych jest przez zęby, a ponad 60% wystąpiło w zębach wypełnionych zachowawczo.

Pilotem może być tylko osoba z zdrowym uzębieniem

Badania prowadzone przez naukowców dowiodły, że ból spowodowany barodontalgią osiąga czasami tak wysokie natężenie, że może zaburzyć pracę oraz percepcję u pilotów. Dlatego kandydaci muszą przejść bardzo dokładne badania dentystyczne i tylko ci z najzdrowszymi zębami zostaną przyjęci do szkoły lotniczej.

Gabinet dentystyczny Dental4You® w Krakowie zaprasza na wizytę.