Bolesne ząbkowanie u niemowląt – jak temu zaradzić?

dodano: 24.02.2018

Ząbkowanie rozpoczyna się nawet w 3-4 miesiącu życia dziecka. Jako pierwsze najczęściej pojawiają się dolne jedynki, mogą to również być dwójki lub też górne jedynki. Procesowi temu towarzyszy nadmierne ślinienie się dziecka i nierzadko wkładanie paluszków do buzi – w ten sposób dziecko radzi sobie ze swędzącymi dziąsłami. Warto przyjrzeć się dziąsłom dziecka: jeśli są spulchnione i zaczerwienione to znak, że faktycznie wyżyna się ząb.

Najczęstsze problemy związane z ząbkowaniem niemowlaka

Podczas ząbkowania dziecko jest niespokojne, marudne, płaczliwe. Odczuwa ono ból i swędzenie, które samodzielnie stara się minimalizować poprzez wkładanie przedmiotów do buzi. W tym czasie rodzice musza być szczególnie uważni! Ząbkowanie może powodować również bezsenność dziecka czy też nagłe budzenie się w nocy z płaczem. Objawem wyżynających się ząbków jest także niechęć do ssania piersi – kiedy dziąsła są bolesne i rozpulchnione,dziecko niechętnie ssie. Ten problem najczęściej rozwiązywany jest poprzez posmarowanie dziąseł dziecka odrobiną żelu chłodzącego czy podawanie dziecku mleka łyżeczką. Objawem ząbkowania nierzadko jest także gorączka.

Jak pomóc dziecku i złagodzić ból?

Możliwości na łagodzenie bólu jest obecnie wiele – rodzice mogą wybierać pomiędzy metodami domowymi, stosowanymi przez nasze babki i mamy, jak również sposobami farmakologicznymi. Które z nich warto zastosować?

• Jedną z najstarszych metod łagodzenia bólu dziąseł jest przemywanie gazą nasączoną naparem z rumianku. Roślina ta działa antyseptycznie, ściągająco, łagodzi podrażnienia. Oczywiście korzystanie z tego rodzaju metody jest wskazane wyłącznie wtedy, kiedy dziecko nie jest uczulone na to zioło.
  • Dobrą metodą na łagodzenie swędzenia dziąseł jest podawanie dziecku schłodzonego wcześniej w lodówce czystego gryzaka.
  • Wielu pediatrów poleca stosowanie bezpiecznych żeli i maści łagodzących, których zadaniem jest przede wszystkim zmniejszenie bólu i schłodzenie dziąseł.
  • Jeśli dziecko gorączkuje, konieczne jest podanie mu odpowiednich leków przeciwgorączkowych, przeznaczonych dla niemowląt.
  • Dobrym sposobem na zmniejszenie dyskomfortu jest masowanie dziąseł miękką szczoteczką dziecięcą.
  • Rodzice mogą podawać dziecku schłodzone (ale nie zimne!) pokarmy w formie papki.