Bruksizm

dodano: 27.02.2023

Na czym polega bruksizm? Skąd się bierze ta choroba? Czy można ją wyleczyć? Jakie środki podjąć, jeżeli zostaną u Ciebie wykryte objawy bruksizmu?

Czym jest bruksizm?

Bruksizm to choroba, której objawem jest napadowe zaciskanie zębów i zgrzytanie nimi. Najczęściej ma to miejsce w nocy. Podczas takiego ataku szczęki mogą zacisnąć się nawet dziesięciokrotnie mocniej niż podczas gryzienia twardych pokarmów. A ponieważ organizm nie jest stworzony do znoszenia tak dużego nacisku, efektem zachodzących przeciążeń staje się pogorszenie stanu zdrowotnego zębów, przyzębia, stawów skroniowo-żuchwowych oraz innych części organizmu (nie tylko jamy ustnej). Jakie konkretnie są te niekorzystne efekty?

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Jakie są skutki bruksizmu?

Spowodowane przez bruksizm zaciskanie zębów ze zbyt dużą siłą ma znaczny wpływ na ich kondycję – grozi im ścieranie się, pękanie, a w części przypadków nawet rozchwianie. W wyniku bruksizmu tworzą się ubytki klinowe (czyli spowodowane nie przez próchnicę, a przez urazy mechaniczne).

Ale choroba ta w niekorzystny sposób odbija się nie tylko na zębach. Może pojawić się krwawienie dziąseł, tendencja do przygryzania języka i policzków, a nawet zanik przyzębia.

Oprócz tego bruksizm wiąże się też z bólem w okolicach stawów skroniowo-żuchwowych. Ograniczona zostaje ruchomość żuchwy i zaburzony tor jej ruchu przy otwieraniu i zamykaniu ust. Przy jej szerszym otwieraniu może pojawiać się trzask i jej przeskakiwanie.

Bruksizm ma też negatywny wpływ na mięśnie. Mogą pojawiać się mięśniowe przykurcze i jedno lub obustronny przerost mięśni twarzy i szyi. Nawet ruchomość głowy może zostać zaburzona.

Bruksizm

Jakie są przyczyny bruksizmu?

Na dzień dzisiejszy nie wiemy do końca, jakie są przyczyny bruksizmu. Obecny stan wiedzy medycznej nie pozwala jeszcze w pełni zgłębić tego zagadnienia. Jednak chociaż nie znamy źródła tej choroby, możemy wskazać szereg czynników, które przyczyniają się do jej rozwoju, jeżeli występują w większej liczbie.

Część tych przyczyn wiąże się bezpośrednio z jamą ustną – to na przykład zaburzenia zgryzowo-zwarciowe. Inne czynniki zwiększające ryzyko bruksizmu to między innymi alergie, choroby przewodu pokarmowego, niedobory witamin i magnezu, przerost migdałków i zaburzenia hormonalne (takie jak nadczynność tarczycy).

Przypuszcza się też, że bruksizm to choroba psychosomatyczna, a zatem taka, na której rozwój ma wpływ stan psychiczny Pacjenta. Ryzyko bruksizmu zwiększają stany takie jak stres i emocjonalne zaburzenia (depresja, stany lękowe, autyzm, ADHD, schizofrenia).

Bruksizm jest też w pewnym stopniu uwarunkowany genetycznie. Choć sam w sobie nie jest chorobą dziedziczną, to dziedziczne są predyspozycje do pewnych zachowań i reakcji, które mogą przyczyniać się do jego rozwoju.

Jak leczyć bruksizm?

Kluczowe dla terapii jest odkrycie, a następnie wyeliminowanie czynników, które wpływają na rozwój choroby. Proces ten jednak często jest czasochłonny, dlatego w międzyczasie podejmuje się działania, by zniwelować jej efekty.

Jednym ze sposobów jest wyrównanie zgryzu poprzez spiłowanie wystających części niektórych zębów oraz wypełnienie ich w taki sposób, żeby do siebie pasowały. Inną częstą metodą jest zastosowanie szyny relaksacyjnej – nakładki z tworzywa sztucznego, dopasowanej indywidualnie do zębów Pacjenta.. Jest ona zakładana na górne zęby, aby chronić je przed tarciem o dolne. Inne sposoby obejmują między innymi wstrzykiwanie botoksu i jadu kiełbasianego, oraz zażywanie tabletek zmniejszających napięcie mięśni.

Co możesz teraz zrobić?

Ponieważ ataki bruksizmu przytrafiają się zwykle w nocy, trudno może być się zorientować, że cierpi się na tę chorobę. Można to jednak poznać po określonych objawach. Dlatego warto regularnie odwiedzać dentystę. Umów się na wizytę w Dental4You®, aby dowiedzieć się więcej – możesz to zrobić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.