Choroba okluzyjna

Dorota Bargiel
dodano: 08.03.2024

Na czym polega choroba okluzyjna? Jakie są jej przyczyny? Po jakich objawach ją można rozpoznać? I najważniejsze — czy da się ją leczyć? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.

Czym jest choroba okluzyjna?

Zgodnie ze swoją nazwą, choroba okluzyjna ma związek z okluzją, czyli sposobem, w jaki kontaktują się ze sobą zęby przeciwstawne (zęby dolne i górne). Przy prawidłowej okluzji górne zęby pokrywają dolne. Choroba okluzyjna to sytuacja, w której kontakt zębów żuchwy i szczęki jest nieprawidłowy — mówimy wtedy o zgryzie urazowym.

Jakie są przyczyny choroby okluzyjnej?

Najczęstszą przyczyną są wady zgryzu. Mogą one mieć charakter pierwotny lub wtórny. Wady pierwotne wynikają z zaburzeń rozwoju w obszarze twarzoczaszki. Wady wtórne są nabywane z wiekiem, najczęściej w wyniku kultywowania szkodliwych nawyków, takich jak obgryzanie paznokci i skórek czy przygryzanie przedmiotów.

Powodem choroby okluzyjnej może być również bruksizm, przypadłość, w której występują nocne napady niekontrolowanego zgrzytania zębami. Zęby są wtedy poddawane o wiele większemu naciskowi niż podczas normalnego funkcjonowania.

Choroba okluzyjna może być spowodowana także efektem Godona, który zachodzi w przypadku utraty zęba, a polega na tym, że następuje przemieszczenie pozostałych zębów w kierunku powstałej luki. W efekcie dochodzi do skrócenia łuku zębowego i tym samym zaburzenia okluzji.

Inne możliwe przyczyny choroby okluzyjnej to między innymi stan zapalny przyzębia (ponieważ skutkuje rozchwianiem i przemieszczeniami zębów) oraz niewłaściwie wykonane wypełnienia stomatologiczne i uzupełnienia protetyczne.

Choroba okluzyjna

Jakie są objawy choroby okluzyjnej?

W początkowej fazie rozwoju choroba okluzyjna może w ogóle nie dawać żadnych objawów. W późniejszym okresie pojawiają się z reguły migrenowe bóle głowy, trudno jednak wtedy od razu powiązać tę przypadłość z chorobą okluzyjną, ponieważ migreny mogą mieć wiele różnych powodów.

Gdy choroba się rozwija, pojawiają się następne charakterystyczne objawy, nasilające się zwłaszcza po przebudzeniu i podczas żucia twardych pokarmów – ból i drętwienie mięśni twarzy, trzeszczenie i ból stawów skroniowo-żuchwowych.

Następuje też wzmożone ścieranie się zębów. Łatwiej zauważyć je u Pacjentów z uzupełnieniami protetycznymi, ponieważ ulegają one uszkodzeniu.

Objawy choroby okluzyjnej to również rozchwianie zębów, obniżenie linii dziąseł, nadwrażliwość na temperaturę, napięciowe bóle głowy, karku i pleców.

Jak leczy się chorobę okluzyjną?

Wybór odpowiedniej metody leczenia zależy od tego, jakie są przyczyny choroby okluzyjnej. Dlatego dokładna diagnostyka i znalezienie źródła problemu jest kluczowe dla przeprowadzenia skutecznej terapii.

Leczenie polega na usunięciu przyczyny choroby, a następnie naprawieniu poczynionych przez nią szkód. Znalezienie źródła choroby może jednak zająć sporo czasu, co nie przeszkadza wcześniej zastosować metod łagodzących jej objawy. Może to być indywidualnie dopasowana szyna relaksacyjna, której zakładanie na zęby przeciwdziała ich ścieraniu. Innym sposobem pomocy jest ekwilibracja – delikatna korekta zębów, która pozwala przywrócić równomierne rozłożenie sił zgryzowych.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o chorobie okluzyjnej, zapraszamy do Dental4You®. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.