Co negatywnie wpływa na stan naszego uzębienia?

dodano: 23.02.2018

1. Bruksizm (zgrzytanie zębami) – bruksizm jest chorobą dotykającą coraz większa ilość osób. Zgrzytamy zębami głównie w nocy, jest to więc proces niezależny od naszej woli. Wieloletni, nieleczony bruksizm może prowadzać do stopniowego ścierania zębów, uszkodzenia szkliwa. Pomocne mogą okazać się gumowe nakładki na zęby, które chronią powierzchnię zębów przed nadmiernym tarciem.

2. Biżuteria wewnątrz jamy ustnej – moda na kolczyki w języku czy wargach nie mija. Niestety, ten rodzaj ozdoby ma kolosalny wpływ na nasze zęby. Metalowy koszyk uderza i ociera o szkliwo zębów, co może skutkować jego porysowaniem i pękaniem. Podobnie ma się sprawa z dziąsłami – metalowa biżuteria z łatwością  kaleczy delikatną strukturę dziąseł. Okazuje się również, że nawet najlepsza stal, z której wykonano biżuterię nie gwarantuje, że w jamie ustnej nie zaczną rozwijać się chorobotwórcze szczepy bakterii.

3. Słodkie napoje gazowane – lekarze dowodzą, że porcja (szklanka) popularnego napoju gazowanego może mieć w sobie nawet 11 łyżeczek cukru – to olbrzymia ilość. Poza cukrami prostymi w napojach zawarte są również kwas fosforowy i cytrynowy, które działają niszcząco na nasze szkliwo. Nadmierne spożywanie tego rodzaju produktów wpłynie więc nie tylko na naszą wagę, ale również na zęby.

4. Niebezpieczne sporty – niebezpieczne sporty kontaktowe, takie jak boks, hokej czy piłka nożna, zwiększają ryzyko utraty zębów lub ich poważnego uszkodzenia. Sportowcy powinni stosować ochraniacze na zęby i dbać o to, aby nie przyjmować bezpośrednich uderzeń w szczękę.

5. Butelka dla niemowląt z pokarmami – miękkie smoczki, z których dzieci popijają kaszki i inne pokarmy to utrapienie stomatologów. Wieloletnie używanie smoczków wpływa negatywnie na zgryz dziecka, co później należy leczyć przy pomocy ortodonty.

6. Pastylki na kaszel – okazuje się, że nawet produkty lecznicze mogą skutecznie zepsuć nasze zęby. Mowa tu głównie o cukierkach na ból gardła czy kaszel, które posiadają w swoim składzie olbrzymie ilości cukru. Rozwiązaniem problemu może być poszukiwanie produktów bez zawartości tego składnika lub dokładne mycie zębów po każdym cukierku.

7. Żelki – popularny przysmak dzieci według producentów posiada wiele cennych witamin oraz żelatyny, która pozytywnie wpływa na nasze kości oraz chrząstki. Warto jednak pamiętać, że żelki to również olbrzymia dawka cukru,. Ze względu na strukturę produktu przylepia się on do zębów i na długo pozostaje na ich powierzchni. To idealne środowisko dla bakterii i powstawania próchnicy!