Co to jest bruksizm?

dodano: 13.04.2021

Bruksizm, czyli zgrzytanie zębami to dolegliwość, z którą zmaga się blisko połowa dorosłego społeczeństwa. Problem ten dotyka również dzieci. Wiele osób nie jest świadomych istnienia choroby, ponieważ jej symptomy mogą dotyczyć różnych schorzeń, a najbardziej charakterystyczny z nich – zgrzytanie zębami pojawia się w porze nocnej. Niepokojącym objawem jest również ból głowy, ścieranie zębów, zaciskanie szczęk, które przez większość osób są bagatelizowane. Warto jednak przyjrzeć się bliżej temu zjawisku, ponieważ z pozoru niegroźne objawy, mogą mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Nieleczony bruksizmu może skutkować problemami z kręgosłupem, wzrokiem czy nawet słuchem. Rozpoznanie tego schorzenia jest dość trudne i wymaga wieloaspektowego leczenia, dlatego jeśli mamy podejrzenia, że ten problem może nas dotyczyć, warto niezwłocznie zapisać się na konsultację do profesjonalnej kliniki stomatologicznej.

Na czym polega bruksizmu i jakie jest jego podłoże?

Przyczyny bruksizmu

Bruksizm objawia się mimowolnym zaciskaniem zębów i zgrzytaniem nimi, które najczęściej ma miejsce podczas snu. Schorzenie może być związane z zaburzeniami okluzyjnymi, czyli niepoprawnym ułożeniem zębów górnych względem dolnych. W wyniku tych nieprawidłowości dochodzi do zaburzeń narządu żucia oraz dolegliwości w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego. Powodują one m.in. migrenowe bóle głowy, ścieranie się szkliwa oraz nadmierne napięcie mięśni. Przyczyną zgrzytania zębami jest zatem zbyt wysoka aktywność mięśni żuchwy, w wyniku której dochodzi do zaciskania szczęki, co może stać się źródłem wielu problemów, nie tylko w jamie ustnej, ale również w obrębie całego organizmu. Osłabione zgrzytaniem zęby są podatne na różne uszkodzenia, m.in. przyczyniają się do deformacji zgryzu, dlatego w przypadku tego schorzenia bardzo ważna jest szybka interwencja stomatologiczna i niezwłoczne podjęcie leczenia.

Bruksizm może mieć również podłoże psychologiczne, ponieważ często pojawia się u osób zmagających się na co dzień z silnym stresem. Często znajduje on ujście właśnie podczas snu, gdzie uzewnętrznia się poprzez zgrzytanie zębami. Przyczyny tej dolegliwości mogą być złożone, dlatego kluczowe wykonanie kompleksowych badań diagnostycznych, które wymaga konsultacji z ekspertami z zakresu stomatologii, ortodoncji i protetyki.

Objawy bruksizmu

Pierwsze objawy bruksizmu zazwyczaj pojawiają się w czasie nocnego odpoczynku, dlatego wiele osób zdaje sobie sprawę z choroby. Najczęściej najbliższe osoby zwracają nam uwagę na zgrzytanie zębami w nocy. Jednak istnieją także symptomy, które możemy sami zauważyć i w razie wątpliwości skonsultować je z lekarzem. Warto zwrócić uwagę na nawracające bóle głowy oraz nieprzyjemne napięcie mięśni zaraz po przebudzeniu. Wielu Pacjentów wiąże te objawy z migrenami, jednak warto przy tej okazji przyjrzeć się bliżej jak wygląda stan naszego uzębienia. Na pewno zaniepokoją cym objawem mogą być zmiany na zębach w postaci ukruszeń, pęknięć bądź startego szkliwa, a także nadwrażliwość zębów temperaturę. W przypadku takich właśnie symptomów możemy mieć do czynienia z bruksizmem i, aby upewnić się, że choroba jest właściwie rozpoznana, warto skorzystać z konsultacji lekarskiej.

Jak leczyć bruksizm?

Bruksizm jest schorzeniem wymagającym współpracy różnych specjalistów, m.in. ortodonty, fizjoterapeuty i protetyka. Najważniejszą sprawą jest właściwa diagnoza źródła problemu, od której zależy wdrożenie odpowiedniej terapii.

Jedną z przyczyn tego schorzenia może być wada zgryzu. W takim przypadku rozwiązaniem może być założenie aparatu ortodontycznego, którego celem jest przywrócenie odpowiedniej okluzji, co zapobiega ścieraniu się zębów. W bardziej zaawansowanym stadium choroby skutecznym rozwiązaniem może być odbudowanie w miejsce startych zębów nowoczesnych wypełnień bądź założenie koron protetycznych.
Bardzo częstą metodą leczenia bruksizmu jest również zastosowanie przezroczystych szyn relaksacyjnych. Do ich przygotowania potrzebne jest pobrania odcisku zgryzu, na podstawie którego protetyk wykonuje indywidualnie dla Pacjenta przezroczystą szynę relaksacyjną. Warto podkreślić, że szynoterapia jedynie łagodzi objawy choroby, natomiast nie eliminuje jej przyczyn, dlatego konieczne jest zazwyczaj po niej wdrożenie leczenia z zakresu ortodoncji lub protetyki.

W wielu przypadkach leczenie bruksizmu, aby przyniosło oczekiwane rezultaty wymaga wieloaspektowych działań. Jednym ze źródeł tego schorzenia może być nadmierny stres, dlatego poza konsultacją stomatologiczną, dobrze jest zadbać także o relaks zwłaszcza przed snem. W zależności od indywidualnych preferencji można zredukować napięcie poprzez relaksującą kąpiel, jogę lub słuchanie dźwięków ulubionej muzykę. W przypadku poważnych zaburzeń, warto rozważyć również wizytę u psychoterapeuty.

Co możesz teraz zrobić?

Twoi bliscy sygnalizują nocne zgrzytania zębami, które zakłóca im nocny wypoczynek? A może ścieranie się zębów doprowadziło do poważnych uszkodzeń Twojego uzębienia? Koniecznie odwiedź naszą klinikę stomatologiczną. Rozpoznamy źródło Twojego problemu i dobierzemy najbardziej odpowiednie dla Ciebie rozwiązanie. Aby umówić się na wizytę, wystarczy zadzwonić pod numer +48 12 222 50 10 lub wysłać formularz.