Cukier – największy wróg naszych zębów!

dodano: 23.04.2018

Próchnica zaliczana do chorób cywilizacyjnych

Próchnica obecnie to jeden z największych problemów zdrowotnych ludzi na całym świecie. Szacuje się, że co drugi mieszkaniec Ziemi posiada przynajmniej jeden ubytek próchniczy w jamie ustnej. Próchnica jest wynikiem zaistnienia w jednym czasie kilku czynników. Przede wszystkim ryzyko powstawania próchnicy zwiększa się, kiedy zaniechana jest podstawowa higiena jamy ustnej. Nawarstwiający się osad nazębny jest idealnym środowiskiem do namnażania się bakterii, osadzających się na powierzchni zębów. Cukier jest dla bakterii pożywką, dzięki której mogą one się stale rozmnażać. W wyniku ich metabolizmu wydzielane są kwasy, które działają destrukcyjnie na szkliwo zębów. Zmiany próchnicze szybko rozprzestrzeniają się, obejmując coraz większą powierzchnię zęba. Konieczne jest leczenie.

Wiele osób bagatelizuje próchnicę, zwlekając bardzo długo z leczeniem. Takie postępowanie może prowadzić nie tylko do rozprzestrzenienia się choroby, ale również do całkowitego zainfekowania zęba. W takich przypadkach lekarze zalecają wyrwanie chorego zęba i zalecają implanty zębów. Nieleczona próchnica może także wpływać na nasze narządy wewnętrzne – bakterie przedostają się do nich wraz z krwią.

Otyłość dotykająca dzieci i dorosłych

Efektem nadmiernego spożywania cukru jest także otyłość – problem ten dotyka przede wszystkim społeczeństw wysoko rozwiniętych, gdzie silnie przetworzone jedzenie stanowi element codziennej diety. Życie w biegu oraz łatwa dostępność dań typu fast food połączona z brakiem ruchu sprawia, że coraz więcej osób dotyka otyłość. Może się wydawać, że problem otyłości dotyka wyłącznie dorosłych. Niestety – olbrzymie dawki cukrów sprawiają, że coraz więcej dzieci również boryka się z tym kłopotem. Lekarze podkreślają, że leczenie otyłości powinno wiązać się nie tylko ze zmianą nawyków żywieniowych i większą dawką ruchu każdego dnia, ale także z zapoznaniem się z zasadami zdrowego żywienia.