Czy próchnica jest zaraźliwa?

dodano: 14.03.2023

Na to pytanie można by w zasadzie odpowiedzieć jednym zdaniem: Tak, próchnica jest zaraźliwa. Ale na pewno chcesz poznać więcej szczegółów – przede wszystkim dowiedzieć się, w jaki sposób można się nią zarazić. To cenna wiedza, jeśli chcesz ustrzec się przed tą chorobą.

Jakie są przyczyny próchnicy?

Próchnicę powodują bakterie, które żyją w jamie ustnej. Ich największe skupiska znajdują się w kamieniu nazębnym. Powstaje on z płytki bakteryjnej odkładającej się na zębach po jedzeniu. Taką płytkę można łatwo usunąć, wystarczy regularnie i dokładnie myć zęby. Jeśli się tego nie robi, to niestety wystarczy kilkanaście godzin, by pod wpływem działania zawartych w ślinie składników mineralnych płytka uległa mineralizacji i stwardniała, przekształcając się właśnie w kamień.

Żyjące na nim bakterie odżywiają się dostarczanym im z pożywienia cukrem. W tym procesie produkują kwasy uszkadzające powierzchnię zębów. Gdy szkliwo zostanie zniszczone, próchnica przenika do głębszych struktur zęba. W wyniku jej działania nieorganiczna część twardych tkanek zęba ulega demineralizacji. Efektem próchnicy są powikłania takie jak zapalenie miazgi i tkanek okołowierzchołkowych korzenia.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Jak można zarazić się próchnicą?

A zatem próchnica jest chorobą zakaźną. W jaki sposób rozprzestrzenia się na kolejne osoby? Odpowiedź może zaskoczyć – przypuszcza się, że aż w 80% przypadków próchnica przechodzi z rodziców na dzieci.

Dzieje się to na przykład wtedy, gdy rodzic oblizuje łyżeczkę lub smoczek, a później podaje go dziecku, albo kiedy próbuje jedzenia, a potem tą samą łyżeczką karmi dziecko.

Próchnica jest przekazywana często na skutek spożywania posiłków za pomocą sztućców wcześniej używanych przez osobę z próchnicą. Na sztućcach zostają płyny ustrojowe zawierające próchnicotwórcze bakterie. Należy więc zawsze korzystać jedynie z własnych sztućców, podobnie jak i naczyń (nie jest więc wskazane jedzenie z tego samego talerza czy picie z tej samej szklanki).

Kolejny ciekawy fakt – zagrożeniem dla zębów mogą być także pocałunki. Radzi się nawet, żeby po takim kontakcie z drugą osobą umyć zęby lub przepłukać jamę ustną, niestety łatwo zaniedbać tę kwestię, bo – bądźmy szczerzy – kto myśli o zębach w chwilach miłosnych uniesień?

Czy próchnica jest zaraźliwa?

Jak uchronić się przed próchnicą?

Kluczowa w zapobieganiu próchnicy jest prowadzona od najmłodszych lat profilaktyka. Duże znaczenie ma zwłaszcza higiena jamy ustnej. Zaleca się mycie zębów po każdym posiłku. A jeżeli nie ma takiej możliwości, to w każdym razie powinno się to robić przynajmniej dwa razy dziennie, rano i wieczorem. Szczotkować zęby należy metodą wymiatającą, stosując do tego celu szczoteczkę o niezbyt twardym, ale i nie za miękkim włosiu. Jeśli masz problem z dokładnym czyszczeniem zębów, może Ci w tym pomóc szczoteczka elektryczna. Dla czyszczenia trudno dostępnych przestrzeni międzyzębowych najlepiej posłużyć się nicią dentystyczną.

Ważny element higieny jamy ustnej to także regularne higienizacje w gabinecie stomatologicznym. Takie wizyty higienizacyjne powinno się odbywać przynajmniej co pół roku, a w przypadku palaczy jest to wskazane nawet częściej.

Jak leczyć próchnicę?

A co, jeśli już dopadnie Cię próchnica? Wówczas ratunkiem jest leczenie zachowawcze. Polega ono na usunięciu za pomocą wierteł dentystycznych zainfekowanych tkanek, a następnie odbudowaniu powstałego ubytku, używając do tego odpowiedniego wypełnienia.

Właściwe kroki powinno się podjąć jak najszybciej, ponieważ próchnica jest chorobą, która rozwija się, obejmując coraz głębsze tkanki zębów. Na pewnym etapie jest już za późno na wdrożenie zwykłego leczenia zachowawczego i trzeba przeprowadzić leczenie kanałowe. Polega ono na usunięciu z komory i kanałów zęba miazgi, oraz wypełnieniu kanałów ciekłą gutaperką i odbudowie zęba. Często jest to jedyna alternatywa dla ekstrakcji.

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o próchnicy, przyjdź do Dental4You®. Na wizytę u nas możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.