Czym jest halitoza?

dodano: 22.02.2018

Kiedy tylko osoba chora zauważa pierwsze objawy najczęściej udaje się do stomatologa. Niestety – często przyczyna tego problemu tkwi znacznie głębiej.

Zdanie stomatologów jest w tym temacie jasne – nieświeży oddech może być spowodowany niewłaściwą higieną i nawykami żywieniowymi, jak również poważniejszymi problemami ze zdrowiem. Wizyta u stomatologa może pomóc poznać przyczyny wynikające z nieprawidłowej higieny jamy ustnej.

Kiedy przyczyna tkwi faktycznie w jamie ustnej problemem jest niedostateczna higiena. Niedokładne mycie zębów, dziąseł czy języka sprzyja rozwijaniu się bakterii. Wilgotne i ciepłe środowisko jamy ustnej jest wręcz idealnym miejscem do rozwoju zwiększonej liczby bakterii, z czego większość jest jeszcze nie nazwana przez naukowców. W wyniku rozkładania się bakterii wydzielane są lotne związki siarki. To właśnie one odpowiedzialne są za przykry zapach z ust. Nadmierny rozwój bakterii skutkować będzie nie tylko nieprzyjemnym zapachem z ust – z czasem mogą pojawić się także problemy z próchnicą i paradontozą.

Nieodpowiednio dobrane protezy zębowe, plomby, ubytki, owrzodzenia

Powodem powstawania stanów zapalnych i namnażania się bakterii może być nieodpowiednio dopasowana proteza czy plomba, która rani dziąsła i powoduje ich stany zapalne. Nieprawidłowy zgryz także przyczyni się do powstawania chorób zębów oraz przykrego zapachu – wszystko za sprawą jedzenia, które pozostaje pomiędzy zębami. Aby się go pozbyć konieczne jest używanie nici dentystycznych oraz płynów do płukania ust.

Palenie papierosów, zmniejszona ilość śliny…

Na nieprzyjemną woń z ust wpływa zmniejszona ilość śliny – substancja ta stanowi nasze naturalne zabezpieczenie przed nadmiernym działaniem bakterii. Wysuszenie śluzówki jamy ustnej będzie więc krokiem w kierunku nadmiernego ich nagromadzania się. Suchość w ustach dotyka przede wszystkim palaczy.

Choroby ogólnoustrojowe

Powodem utrzymującego się nieświeżego oddechu mogą okazać się także schorzenia wątroby, nerek, nieprawidłowości w wydzielaniu hormonów. Osoby długotrwale zażywające leki także mogą borykać się z problemem nieprzyjemnej woni z ust. Aby dociec przyczyny warto więc także udać się do lekarza ogólnego.