Czym są zęby bliźniacze?

Czasem natura płata figle i pojawiają się zaskakujące anomalia w naszym wyglądzie zewnętrznym. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku zębów bliźniaczych, które najczęściej zlokalizowane są na przednim uzębieniu mlecznym, rzadziej natomiast dotyczą zębów stałych. Pojawienie się nadprogramowego garnituru zębów to nie tylko problem natury estetycznej, ale również zdrowotnej, a w niektórych przypadkach również psychologicznej. Osoby borykające się z tym problemem są bardziej narażone na rozwój próchnicy, choroby przyzębia oraz rozmaite wady ortodontyczne, takie jak: stłoczenia zębów, diastema, zmiany długości łuków zębowych. W maluchów zaś mogą wpływać na zakłócenie procesu ząbkowania. Dlatego warto skonsultować taką nieprawidłowość ze stomatologiem, który po wykonaniu przeglądu jamy ustnej oraz badań diagnostycznych, zdecyduje o dalszym postępowaniu.

Zęby Dwoiste – jakie są przyczyny ich powstawania?

Bliźniacze zęby są jedną z odmian zębów dwoistych. Do ich powstawania dochodzi na skutek podziału jednego zawiązka zęba w stadium formowania komory. Na zewnątrz objawia się to zmiana w wyglądzie korony, która jest wyraźnie szersza od sąsiadujących odpowiedników i przez jej środek przechodzi bruzda. W łuku zęby bliźniacze zajmują one miejsce jednego zęba (posiadają jeden korzeń). Przyczyny powstawania zębów bliźniaczych nie są do końca poznane. Z pewnością jednak istnieje grupa czynników, mających wpływ na ryzyko ich pojawienia się . Należą do nich m.in.

• stłoczenia zębów sąsiadujących,
  • przebyte urazy,
  • choroby układowe i zakaźne,
  • niezgodność czynnika Rh u rodziców,
  • awitaminoza czy hiperwitaminoza A,
  • zaburzenia endokrynologiczne,
  • czynniki genetyczne

Zaburzenia kształtu i wielkości zębów

Zęby bliźniacze to jeden z rodzajów zaburzeń związanych z dwoistością zębów. W tej grupie znajdują się również zęby zlane i zęby zrośnięte. Każda z tych nieprawidłowości wymaga zastosowania różnych procedur leczniczych.

• zęby zrośnięte – do ich powstania dochodzi w wyniku połączenia korzeni poprzez cement, z zachowaniem oddzielnych kanałów korzeniowych i komór oraz koron. Proces ten ma miejsce w stadium formowania się korzeni, w czasie gdy korony są już w pełni ukształtowane.
  • zęby zlane – powstają na skutek połączenia dwóch lub więcej zawiązków w okresie, gdy ich korony nie są jeszcze w pełni ukształtowane. Połączenie to może być częściowe lub całkowite, tj. tylko przez szkliwo lub dodatkowo przez zębinę. Jeśli zlanie obejmie ząb właściwy z dodatkowym (prawidłowo wyrżnięty) lub nadliczbowym (nieprawidłowy), liczba zębów ulega zmniejszeniu.
  • zęby bliźniacze – powstają z fazie kształtowania się komory, gdy dochodzi do podziału jednego zawiązka. Jak wynika ze zdjęć RTG, zęby bliźniacze posiadają one jeden kanał korzeniowy zęba nadliczbowego oraz dwie oddzielne lub jedną wspólną komorę przedzieloną uwypukleniem.

Leczenie zębów bliźniaczych

Dobór odpowiedniej metody leczenia zębów bliźniaczych jest w dużej mierze uzależniony od stanu uzębienia, warunków zgryzowych oraz względów estetycznych.

Jeśli na stałych odpowiednikach pojawią się zęby bliźniacze, w zależności od stopnia defektu, można pomyśleć o modyfikacji ich kształtu, tak by ograniczyć ryzyko pojawienia się wad ortodontycznych i korzystnie wpłynąć na estetykę uśmiechu. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest postępowanie chirurgiczne połączone z terapią ortodontyczną. Najczęściej zęby bliźniacze są usuwane, a następnie, za pomocą odpowiedniego leczenia ortodontycznego korygowany jest zgryz Pacjenta.

Co możesz teraz zrobić?

Borykasz się z defektem estetycznym w postaci zęba dwoistego, który psuje estetykę Twojego uśmiechu? Chciałbyś dowiedzieć się jakie są możliwości korekty jego kształtu? Zgłoś się na leczenie do Dental4you®! Nasi eksperci po wykonaniu niezbędnych badań, wybiorą optymalne dla Ciebie rozwiązanie, dzięki któremu będziesz mógł cieszyć się zdrowym wyglądem uśmiechu! Aby umówić się na wizytę zadzwoń pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełnij formularz.