Dziąsła – jak prawidłowo o nie dbać?

dodano: 23.02.2018

Dziąsłem określamy zgrubiałą tkankę otaczającą wyrostek zębodołowy. W dziąsłach osadzone są wszystkie zęby, dodatkowo to właśnie dziąsło ochrania delikatne szyjki zębowe oraz korzenie. Tkanka dziąseł nie zawiera żadnych gruczołów, jest jednak niezwykle silnie unaczyniona, przez co również podatna na uszkodzenia, choroby.

Objawy choroby dziąseł

Najczęstszym objawem problemów z dziąsłami jest krew widoczna podczas szczotkowania zębów. Krew jest oznaką uszkodzenia mechanicznego lub też nadmiernym odsłonięciem szyjek zębowych. Objawem choroby dziąseł może być ich nadmierne spulchnienie oraz bolesność – z problemem tym często borykają się przede wszystkim kobiety w ciąży. Okazuje się, że niewiele trzeba do uszkodzenia dziąseł – problemem może okazać się nawet zbyt twarda szczoteczka czy niedelikatne nitkowanie przestrzeni międzyzębowych.

Dziąsła mogą zostać zaatakowane również przez bakterie czy grzyby – pojawianie się zmian na dziąsłach świadczy o stanach zapalnych i konieczności skontaktowania się z lekarzem. Leczenie zmian bakteryjnych czy grzybiczych polega przede wszystkim na powierzchniowym stosowaniu odpowiednich preparatów.

Co powinno nas zaniepokoić? Przede wszystkim zwracajmy uwagę nawet na niewielkie sygnały – ból podczas szczotkowania zębów, krew podczas płukania jamy ustnej. Jeśli w ciągu dnia wyczuwamy dyskomfort i ból koniecznie powinniśmy przyjrzeć się dziąsłom z bliska. Z pewnością uda nam się rozpoznać stan zapalny. Konieczna będzie też wizyta u stomatologa!

Jak prawidłowo dbać o dziąsła?

Prawidłowa higiena dziąseł to przede wszystkim ich delikatne masowanie szczoteczką podczas szczotkowania zębów. Masaż dziąseł wykonujemy kolistymi ruchami. Konieczne jest również płukanie dziąseł raz na jakiś czas płukankami z szałwii – zioło to posiada właściwości antyseptyczne, ściągające, kojące. Stanowi ono domowy lek na niewielkie dolegliwości dziąseł. W codziennej pielęgnacji warto korzystać z klasycznych płynów do płukania, które pozwalają na zmniejszenie ilości bakterii w jamie ustnej.