Endometrioza a choroby przyzębia – czy istnieje związek?

dodano: 09.06.2023

Czy istnieje związek między endometriozą a chorobami przyzębia? Wiele wskazuje na to, że tak i nieustannie prowadzone są kolejne potwierdzające to badania. Tylko do tej pory zauważono związek między endometriozą a chorobami autoimmunologicznymi, alergiami oraz niewydolnością tarczycy. Niewykluczone więc, że powiązana jest ona ze schorzeniami stomatologicznymi. Sprawdź, co na ten temat mówią naukowcy!

Czym jest endometrioza?

Endometrioza to kobieca choroba polegająca na tym, że tkanka, która wyściela wnętrze macicy, zaczyna wzrastać i łuszczyć się poza jej obrębem. W wyniku tego dochodzi do powstania przewlekłego stanu zapalnego różnych narządów wewnętrznych, a później również – do powstawania zrostów. Główne objawy tej choroby to:

-mocno odczuwalne bóle miesiączkowe i przedmiesiączkowe,
-ból podczas oddawania moczu,
-bardzo silne bóle przy odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
-bardzo silne bóle na obszarze miednicy mniejszej,
-chroniczne zmęczenie i osłabienie,
-obfite krwawienia miesiączkowe.
Choroba ta obniża komfort życia i bardzo utrudnia codzienne funkcjonowanie.

Endometrioza a choroby przyzębia - czy istnieje związek?

Endometrioza a choroby przyzębia – czy istnieje związek między nimi?

Istnieją pewne przesłanki do tego, aby twierdzić, że endometrioza i choroby przyzębia mają ze sobą pewien związek. Jak się okazuje, oba schorzenia wywołuje stres oksydacyjny. Jest to proces, w którym wolne rodniki doprowadzają do niszczenia ludzkich komórek oraz powstawania różnych chorób. Można powiedzieć, że stres oksydacyjny zaburza równowagę między wolnymi rodnikami a antyoksydantami, które chronią organizm. W ten sposób kształtują się warunki sprzyjające powstawaniu innych schorzeń, np. właśnie endometriozy.

Co więcej, naukowcy na łamach czasopisma medycznego Journal of Human Reproductive udowodnili, że aż u 70 proc. Pacjentek z endometriozą występują także choroby przyzębia. Wciąż jednak nie zostały wykonane żadne badania, które w 100 proc. potwierdzałyby to, że istnieje wspólny mianownik między dwoma schorzeniami i na czym on właściwie polega. Pewne jest to, że choroby te często ze sobą współistnieją. I nie da się temu faktowi zaprzeczyć.

Higiena zębów podczas endometriozy

Jeżeli zmagasz się z endometriozą, bardzo ważne jest to, abyś dbała o prawidłową higienę jamy ustnej. Rekomendujemy mycie zębów dwa razy dziennie oraz regularne ich nitkowanie. Pozwoli Ci to usuwać płytkę nazębną oraz zabezpieczać zęby przed formowaniem się na nich kamienia. Jest to o tyle istotne, że kiedy jest on nieregularnie usuwany, prowadzi do powstawania chorób przyzębia. Polecamy również często odwiedzać stomatologa oraz decydować się u niego na zabiegi higienizacyjne.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o zależnościach między endometriozą a chorobami przyzębia, zapraszamy do Dental4You®. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.