Jak poprawić wygląd zębów zniszczonych czy złamanych?

dodano: 24.02.2018

Musimy jednak wiedzieć, że przyczyną jest przede wszystkim stan naszych zębów – stają się one coraz bardziej kruche i podatne na uszkodzenia. Dlaczego?

Niedobór wapnia i fluoru

Wapń i fluor są składnikami najważniejszymi dla naszych zębów – pozwalają na budowanie twardego szkliwa. Niedobór tych elementów prowadzi nie tylko do kruchości szkliwa, ale również zwiększa ryzyko powstawania próchnicy, odwapnienia zębów. Niedobory powinny być systematycznie uzupełniane, najlepiej naturalnymi składnikami. Wapń znajdziemy w produktach nabiałowych, fluor w czarnej herbacie.

Złamany ząb – co możemy zrobić?

Złamany ząb nie wygląda estetycznie i wpływa negatywnie na proces gryzienia, układania się zgryzu. Na szczęście dzisiaj stomatolodzy mogą zaproponować nam wiele rozwiązań, które poprawią estetykę uśmiechu oraz wzmocnią łuki zębowe. W przypadku ukruszonych czy ułamanych zębów są to przede wszystkim licówki porcelanowe. Te specjalistyczne nakładki znane są w Polsce doskonale i pozwalają na poprawę naszego uzębienia. Aby zastosować licówkę w szczęce musi pozostawać przynajmniej połowa zęba – jest to niezbędne, aby móc nakładkę stabilnie przymocować. Licówki dobierane są idealnie pod kolor reszty uzębienia – nie ma więc możliwości, aby odróżniała się ona w łuku zębowym. Dodatkowo zastosowanie licówek pozwala na wzmocnienie i uratowanie ukruszonego czy złamanego zęba. Nie ma potrzeby jego wyrywania!

Kiedy ząb należy usunąć…

Niestety w wielu przypadkach stomatolog nie może zrobić więcej niż zaproponować usunięcie zęba. Najczęściej ma to związek z całkowitym zajęciem zęba przez próchnicę czy też zniszczeniem ponad połowy jego korony. Pamiętajmy, że także zęby po leczeniu kanałowym po kilku lub kilkunastu latach zaczną się kruszyć. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest całkowita ekstrakcja i zastąpienie zęba implantem. Implanty zębów są obecnie jednym z najchętniej wykorzystywanych rozwiązań, jeśli chodzi o uzupełnienie luk w łukach zębowych. Implanty tworzone są na indywidualne zamówienie, a sam proces ich wszczepiania poprzedzony jest dokładnym badaniem stanu kości. Proces gojenia wszczepionego implantu wynosi kilka miesięcy.