Jaka pasta do nadwrażliwych zębów?

dodano: 12.08.2022

Masz problem z nadwrażliwymi zębami? Są na to różne sposoby. Ulgę może ci przynieść między innymi odpowiednio dobrana pasta do zębów. Co powinna zawierać taka pasta? A jakich składników unikać? Dowiesz się tego z naszego dzisiejszego wpisu.

Co trzeba wiedzieć o nadwrażliwości zębów?

Nadwrażliwość zębów objawia się ostrym, krótkotrwałym bólem, który pojawia się wywołany przez czynniki takie jak temperatura, dotyk i bodźce chemiczne. Zęby bolą więc na przykład podczas spożywania zimnych i gorących potraw, w zetknięciu z potrawami słodkimi i kwaśnymi, a także podczas szczotkowania zębów.

Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Winne jest starcie powierzchni zębów lub obniżenie linii dziąseł i odsłonięcie szyjek zębowych.

Różne są sposoby radzenia sobie z nadwrażliwością zębów. Do najważniejszych kwestii należy tutaj niewątpliwie wybór odpowiedniej pasty, niwelującej związane z nadwrażliwością dolegliwości bólowe.

Pasty do nadwrażliwych zębów – jak działają?

Pasty do nadwrażliwych zębów łagodzą tę dolegliwość na różne sposoby. Niektóre pasty opierają swoje działanie na zmniejszeniu wrażliwości zakończeń nerwowych. Inne wypełniają kanaliki zębinowe, dzięki czemu zakończenia nerwowe nie odbierają bodźców bólowych. Pasty do nadwrażliwych zębów łagodzą też stany zapalne i podrażnienia dziąseł, a także zapobiegają cofaniu się dziąseł i odsłanianiu szyjek zębowych.

Jaka pasta do nadwrażliwych zębów?

Jakie składniki powinna mieć pasta do nadwrażliwych zębów?

Kiedy wybierasz pastę do zębów, powinieneś szczególną uwagę zwrócić na jej skład. Jeżeli Twoim problemem jest nadwrażliwość zębów, to Twoja pasta powinna zawierać składniki, które ją niwelują. Jakie to składniki? Wymieńmy niektóre z substancji, które są pomocne przy tej dolegliwości.

Jednym z najczęściej stosowanych składników jest azotan potasu, zmniejszający wrażliwość nerwów. Podobne działanie wykazuje fluorek cyny. Blokuje on synapsy między komórkami nerwowymi i w ten sposób eliminuje odczuwanie bólu. Zmniejsza on też światło otwartego kanalika zębinowego.

Inną pożyteczną substancją jest hydroksyapatyt – związek chemiczny uszczelniający kanaliki zębinowe, co chroni zęby przed bólem. Pasta może zawierać też argininę. To aminokwas o dodatnim ładunku pH na poziomie 6,5-7,5. Jest on przyciągany przez ujemnie naładowaną zębinę. W ten sposób pomaga on ze znajdujących się na jej powierzchni wapnia i fosforu zbudować ochronną barierę osłaniającą odkryte kanaliki.

Pasta może też zawierać NovaMin, nowatorską formułę, która w połączeniu z fluorkiem aktywuje się w kontakcie ze śliną i tworzy na powierzchni zębiny osłonę.

Czego unikać w pastach do zębów?

Jeżeli masz nadwrażliwe zęby, powinieneś unikać past zawierających środki wybielające i mocno ścierne. Zamiast nich lepiej wybierać produkty oparte na krzemionce.

Niektóre pasty zawierają mocne detergenty, takie jak SLS, odpowiedzialne za pienienie się pasty. One także nie są dobre dla nadwrażliwych zębów – zamiast nich lepiej sięgać po łagodniejsze zamienniki, jak choćby betainę kokamidopropylową.

Unikaj też past zawierających parabeny i enzymatyczne substancje wybielające, a także substancje słodzące jak sacharyna (zdrowszymi zamiennikami są ksylitol i sorbitol).

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli masz wątpliwości w kwestii wyboru pasty do zębów, dobrym pomysłem jest poradzenie się lekarza. Nadwrażliwość sama w sobie jest problemem, z którym warto udać się do gabinetu stomatologicznego. Dentysta najlepiej doradzi odpowiednie środki zaradcze. Umów się na wizytę w Dental4You, a znajdziemy rozwiązanie Twoich kłopotów z nadwrażliwymi zębami. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 albo wypełniając formularz.