Jakie badania przed wszczepieniem implantów?

Implanty dają duże możliwości. Umożliwiają odbudowę uzębienia i odzyskanie pełnej funkcjonalności jamy ustnej. Wszczepienie implantów jest jednak inwazyjnym zabiegiem i żeby mieć pewność, że wszystko odbędzie się skutecznie i z zachowaniem maksymalnego bezpieczeństwa, potrzebne są specjalistyczne badania.

Wywiad lekarski

Pierwsze wstępne badanie odbywa się podczas wizyty konsultacyjnej. Służy ona wyjaśnieniu ewentualnych wątpliwości Pacjenta oraz wyznaczeniu konkretnych efektów leczenia, które będą odpowiadać jego potrzebom i oczekiwaniom. W tym celu lekarz powinien dowiedzieć się jak najwięcej o zdrowiu Pacjenta. Wywiad lekarski to nic innego jak wymiana informacji, które dotyczą właśnie tego zagadnienia.

W pierwszym rzędzie taki wywiad skupia się oczywiście na tych chorobach, które stanowią przeciwwskazanie do wszczepienia implantów. Należą do nich między innymi cukrzyca, osteoporoza, zaburzenia krzepnięcia, choroby tarczycy, serca, płuc, nerek i wątroby. Jeżeli Pacjent jest palaczem, konieczne będzie zadanie dodatkowych pytań –  to dlatego, że regularne palenie osłabia regeneracyjne zdolności tkanek miękkich, bardzo istotne dla leczenia implantologicznego. Przed zabiegiem Pacjent podpisuje ankietę dotyczącą stanu swojego zdrowia.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Badania kliniczne

Podstawowym badaniem przed podjęciem leczenia implantologicznego jest stomatologiczne badanie jamy ustnej. Sprawdzany jest podczas niego stan zębów Pacjenta, czyli występowanie próchnicy, ubytków, płytki i kamienia nazębnego. Lekarz sprawdza też pozycję zębów względem siebie i ułożenie w kościach szczęki, czyli nachylenie, ewentualne przesunięcia i stłoczenia.

Oprócz tego badaniu podlegają też tkanki miękkie. Szczególną uwagę zwraca się na ruchomość błony śluzowej, jej strukturę i kolor, występowanie blizn i owrzodzeń. Badane jest również przyzębie – sprawdza się je pod kątem kieszonek patologicznych i ewentualnego krwawienia.

Te miejsca, w których będą wszczepiane implanty, muszą być poddane szczególnie dokładnym oględzinom. Lekarz sprawdza rozmiary wyrostka, ubytki kości, odległości między zębami graniczącymi, odległość od ważnych struktur anatomicznych, takich jak nerwy. Ocenia też ogólne warunki zgryzowe.

Jakie badania przed wszczepieniem implantów?

Badania laboratoryjne

Jeżeli lekarz uzna, że jest to potrzebne, zaleca Pacjentowi wykonanie dodatkowo badań laboratoryjnych. Obejmują one najczęściej morfologię krwi, OB, poziom witaminy D3, wapnia, sodu, potasu oraz hormonów TSH, T3 i T4.

Badania radiologiczne

Dzięki diagnostyce radiologicznej można lepiej ocenić warunki kostne Pacjenta. W przypadku przygotowań do leczenia implantologicznego podstawowym badaniem radiologicznym jest wykonanie zdjęcia tomograficznego. Dzięki niemu lekarz uzyskuje trójwymiarowy obraz danego obszaru, co ułatwia zaplanowanie zabiegu z jak największym zachowaniem bezpieczeństwa. Stomatolog dzięki tomografii może poznać dokładniej stan uzębienia Pacjenta, gęstość i stan jego kości, grubość błony śluzowej, położenie otworów bródkowych, wysokość wyrostka zębodołowego i przebieg nerwu zębodołowego dolnego.

Co możesz teraz zrobić?

To, jakie badania będziesz musiał wykonać przed leczeniem implantologicznym, zależy od decyzji lekarza. Więc aby się dowiedzieć, jakie badania będą potrzebne, musisz po prostu udać się do gabinetu. Umów się na wizytę w Dental4You, a zaplanujemy leczenie implantologiczne w taki sposób, by przebiegło ono bezpiecznie i przyniosło oczekiwane rezultaty. Możesz umówić się na wizytę, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 albo wypełniając formularz.