Kamień nazębny – jak z nim skutecznie walczyć?

dodano: 23.02.2018

Płytka nazębna powstaje na naszych zębach już na kilka godzin po umyciu zębów. Aby jednak przemieniła się ona w kamień nazębny niezbędne jest kilka godzin, spożywanie produktów spożywczych, brak higieny. Płytka pod wpływem związków mineralnych zawartych w naszej ślinie, mineralizuje się – tak właśnie powstaje kamień nazębny.Warto wiedzieć, że zarówno osad nazębny jak i płytka przyczyniają się do demineralizacji szkliwa. Obecność płytki powoduje również stopniową zmianę pH w ustach na odczyn kwaśny, co z kolei będzie negatywnie wpływało na nasze szkliwo. Nadmiernie osadzający się kamień nazębny staje się przyczyną wszelkich stanów zapalnych przyzębia, może przyczynić się także do powstania paradontozy! Kamień nazębny może okazać się również przyczyną bólu, kiedy zacznie on odkładać się również poniżej linii dziąsła. Jak walczyć z kamieniem?

Przede wszystkim: higiena!

Podstawą w walce z kamieniem nazębnym jest regularne szczotkowanie zębów i stosowanie innych preparatów do pielęgnacji zębów. Szczotkując zęby nie róbmy tego w pośpiechu – warto skupić się przede wszystkim na zębach trzonowych, które zazwyczaj pomijane są w szybkim myciu zębów rano i wieczorem. Szczoteczka powinna być dobrana w taki sposób, aby skutecznie usuwała osad nazębny, ale jednocześnie nie kaleczyła dziąseł i nie powodowała ich krwawienia. Kolejnym ważnym środkiem pielęgnacyjnym okaże się płyn do płukania ust. Ten rodzaj produktu powinien być użytkowany kilka razy dziennie. Starannie płukajączęby, ściany jamy ustnej i język wypłukujemy bakterie, resztki pokarmów, odświeżamy oddech. Zaletą płynów do płukania jest możliwość hamowania nawarstwiania się osadu na zębach. Płyny do płukania znajdziemy w aptekach, sklepach zielarskich oraz drogeriach. Wiele z nich posiada w swoim składzie ekstrakty roślinne.

Regularne wizyty u stomatologa

Zalecane są kontrole u stomatologa co 6 miesięcy. Najlepszą metodą pozbycia się kamienia jest zastosowanie ultradźwięków, które doskonale rozbijają zalegający kamień i pozostawiają zęby oczyszczone, a także piaskowanie w celu oczyszczenia powierzchni zębów z osadu.