Kserostomia – czym jest i jak sobie z nią poradzić?

dodano: 27.09.2021

Pośpiech, stres i wysokie tempo życia sprawiają, że coraz więcej osób odczuwa rozmaite dolegliwości, które obniżają komfort codziennego funkcjonowania. Jedną z nich jest kserostomia, czyli uczucie nadmiernej suchości w jamie ustnej. W ostatnim czasie zyskała ona dość dużą popularność, co przejawia się wzmożoną obecnością w reklamach, obiecujących gotowe rozwiązania tego problemu. Jaka jest jednak jej geneza? Co powinniśmy zrobić, gdy przez dłuższy czas borykamy się z tą dolegliwością?

Czym jest kserostomia?

Kserostomia może występować zarówno jako izolowany objaw, jak również może sygnalizować poważne schorzenia ogólnoustrojowe, dlatego najważniejszą sprawą jest ustalenie jej przyczyn. Czasem nadmierna suchość w ustach występuje tylko w porze nocnej lub po przebudzeniu, co może oznaczać chwilowe odwodnienie organizmu. Jej występowanie uwarunkowane jest również wiekiem – po 65 roku życia, ze względu na naturalne procesy fizjologiczne w organizmie, blisko 25% osób zmaga się z tą dolegliwością. Wpływ na jej powstawanie mają również zmiany hormonalne, czynniki stresogenne, niewłaściwa dieta, nałogi (papierosy, alkohol), a także choroby ogólnoustrojowe oraz przyjmowanie niektórych leków. Niezależnie od przyczyny kserostomii nie należy bagatelizować, ponieważ może wywoływać przewlekłe stany zapalne jamy ustnej – m.in. próchnicę czy paradontozę. Leczenie kserostomii jest trudne i nie zawsze powszechnie stosowane preparaty są w stanie zlikwidować dyskomfort.

Jakie mogą być przyczyny kserostomii?

Jak już nadmieniliśmy kserostomia może mieć różne przyczyny i stopień nasilenia. Czasami jej objawy mają one związek z miejscowymi zmianami w obrębie błony śluzowej lub są wynikiem nieprawidłowego funkcjonowania gruczołów ślinowych (kamica i stany zapalne ślinianek). Zdarza się jednak, że towarzyszą chorobom ogólnoustrojowym. Kserostomia często występuje u Pacjentów z niewyrównaną cukrzycą, niewydolnością nerek, a także z nadczynnością tarczycy. Jest także charakterystycznym objawem towarzyszącym chorobom o podłożu autoimmunologicznym, takim jak: reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), czy zespół Sjogrena. Bardzo często kserostomia jest skutkiem przyjmowanych przez Pacjenta leków, m.in. przeciwdepresyjnych, opioidalnych oraz neuroleptycznych. Występuje również u chorych leczonych onkologicznie, zwłaszcza przez radioterapię, której działanie przyczynia się do niszczenia komórek wydzielniczych ślinianek.

Czy istnieją skuteczne metody leczenia kserostomii?

Najważniejszym aspektem w leczeniu suchości jamy ustnej jest przede wszystkim ustalenie przyczyn tej dolegliwości. W wielu sytuacjach nieodzowna jest współpraca ze specjalistami z różnych dziedzin, m.in. onkologami, psychologami czy reumatologami. Dla złagodzenia objawów kserostomii stosuje się preparaty wzmagające wydzielanie śliny, do których należą m.in. bezcukrowe gumy do żucia czy płyny do płukania jamy ustnej, które charakteryzują się silnymi właściwościami nawilżającymi. Warto je stosować, ponieważ jak już wspominaliśmy niewydolność ślinianek zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia próchnicy oraz grzybicy jamy ustnej. Dzieje się tak ponieważ podstawową funkcję śliny jest działanie antybakteryjne, czyli ochrona jamy ustnej szkodliwym działaniem kwasów i innych drobnoustrojów. Istotną sprawą jest również zmiana diety i stylu życia. Korzystnie jest wyeliminować z codziennego jadłospisu ostre oraz pikantne potrawy oraz zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, zwłaszcza przed snem. W przypadku kserostomii o podłożu stresogennym, warto zadbać o zdrowy relaks i unikać, zwłaszcza przed pójściem spać nerwowych sytuacji. W przypadku gdy ślinianki są uszkodzone, warto sięgać po płyny do płukania na suchość w jamie ustnej, których zadaniem jest nawilżanie błony śluzowej i dziąseł, co w pewnym stopniu zastępuje naturalną ślinę. Lekiem wykorzystywanym w łagodzeniu objawów kserostomii jest pilokarpina, której działanie pobudza układ przywspółczulny.

Od dłuższego czasu zmagasz się z kserostomią? Nie wiesz jakie są jej przyczyny? Zapraszamy na konsultację stomatologiczną do Dental4You®! Nasz zespół ekspertów, po wykonaniu diagnostyki, doradzi jak skutecznie uporać się z tą dolegliwością i jakie środki zastosować, by złagodzić dyskomfort w jamie ustnej. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz