Leczenie zębów, a ciąża

dodano: 10.11.2023

Czy będąc w ciąży, można leczyć się stomatologicznie? Na co trzeba wtedy szczególnie uważać? W dzisiejszym wpisie odpowiemy na te pytania.

Leczenie próchnicy

Choroby zębów i stany zapalne odbijają się niekorzystnie nie tylko na zdrowiu Pacjentki, ale również jej nienarodzonego dziecka, dlatego leczenie próchnicy w ciąży jest wręcz koniecznością, jeżeli dobro dziecka leży matce na sercu.

Ale nie każdy moment w czasie ciąży jest tak samo dobry na podjęcie leczenia stomatologicznego. Odradza się to w pierwszym trymestrze, ponieważ wtedy występuje większe ryzyko poronienia. Natomiast w trzecim trymestrze przebywanie w leżącej pozycji na fotelu dentystycznym wiąże się z większym dyskomfortem, a to z powodu uciskania żyły głównej dolnej. Większe jest też ryzyko zawrotów głowy i omdleń.

Jak z tego wynika, zęby najlepiej w trakcie ciąży leczyć z próchnicy w drugim trymestrze, zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i komfortu.

Znieczulenie

Czy w czasie ciąży można korzystać ze znieczuleń? Nie tylko można, ale wręcz jest to wskazane, ponieważ ból wywołuje stres, a występujące wówczas w organizmie procesy biochemiczne mogą mieć niekorzystny wpływ na nienarodzone dziecko.

A zatem jak najbardziej należy korzystać ze znieczulenia, ale trzeba wybrać do tego odpowiedni środek – nie każdy nadaje się w przypadku Pacjentki w ciąży. Na przykład powinno się wtedy unikać środków obkurczających naczynia krwionośne, ponieważ istnieje wtedy ryzyko niedokrwienia mięśnia macicy.

Leczenie zębów, a ciąża

Leczenie kanałowe

Jeśli chodzi o leczenie kanałowe, Pacjentki w ciąży często obawiają się, że zatruwanie zęba zaszkodzi ich dziecku. Ale to obawy na wyrost. Po pierwsze dlatego, że w dzisiejszych czasach leczenie kanałowe można przeprowadzić bez zatruwania zęba. A po drugie, nawet gdyby konieczne było zatruwanie zęba, nie ma powodu do obaw, ponieważ środki, jakie są do tego wykorzystywane, nie zaszkodzą dziecku.

Leczenie kanałowe niesie ze sobą jednak inny problem – zdjęcie RTG, potrzebne do prawidłowego zlokalizowania i oczyszczenia kanałów korzeniowych. Nie powinno się poddawać badaniom rentgenowskim w pierwszym trymestrze ciąży. Lepiej wtedy przełożyć zabieg na później, jeśli jest to możliwe.

Badanie RTG

Skoro poruszyliśmy już ten temat, to warto go rozwinąć. Promienie rentgenowskie mogą niekorzystnie wpływać na płód, przyczyniając się do powstania wad rozwojowych. Dlatego lepiej unikać takich badań w czasie ciąży i szukać innych metod diagnostycznych.

Jeżeli jednak okaże się, że badanie RTG jest konieczne, należy zachować szczególne środki ostrożności. Wykonywane wtedy jest zdjęcie małoobrazkowe, a Pacjentkę chroni specjalny kołnierz na szyi i ołowiany fartuch na brzuchu.

Wybielanie zębów

Wybielanie zębów jest stanowczo odradzane w czasie ciąży. Preparaty wybielające zawierają z reguły nadtlenek wodoru i karbidu. Substancje te wybielają szkliwo poprzez uwalnianie tlenu. Niestety mogą się one przedostać do śliny lub na dziąsła i przeniknąć do układu pokarmowego dziecka, gdzie mogą niekorzystnie wpłynąć na DNA komórek.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o leczeniu stomatologicznym w ciąży, wstąp do Dental4You®. Odpowiemy na Twoje pytania. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.