Letnie pokusy i ich negatywny wpływ na nasze zęby

dodano: 23.02.2018

Jak powstaje próchnica?

Próchnica powstaje na wskutek działania bakterii żerujących na płytce nazębnej. Do życia niezbędny jest im cukier. W wyniku jego metabolizmu wytwarzają one kwas, który pozostając na szkliwie rozpoczyna proces demineralizacji szkliwa. Brak odpowiedniej higieny oraz działalność bakterii sprawia, że na zębach zaczyna pojawiać się próchnica. Pierwsze zmiany jesteśmy w stanie zauważyć gołym okiem – próchnica posiada barwę brunatno czarną lub czarną, przez co jest świetnie widoczna na jasnym szkliwie. Im szybciej uda się nam zlokalizować próchnicę i poddać ją leczeniu – tym lepiej dla nas. Im większa zmiana na szkliwie, tym dłuższe leczenie i koszty. Warto więc regularnie odwiedzać stomatologa na kontrolnych wizytach i samodzielnie sprawdzać stan naszych zębów.

Jakie letnie smakołyki najbardziej przyczyniają się do rozwoju próchnicy na naszych zębach?

Z pewnością są to:

• lody – chłodne i orzeźwiające lody to najlepszy sposób na ugaszenie pragnienia w czasie gorącego lata. Warto jednak pamiętać, że poza olbrzymią dawką kalorii lody zawierają także cukry w sporych ilościach. Nadmierne spożywanie tego produktu skutecznie przybliża nas do ryzyka zachorowania na próchnicę. Dodatkowo warto pamiętać o czekoladzie, która często stanowi skorupkę loda. Po spożyciu przykleja się ona do zębów i stanowi doskonałą pożywkę dla bakterii. Jeśli jednak nie możemy oprzeć się pokusie zdecydowanie wybierajmy lody oparte na sokach owocowych.
  • słodkie, gazowane napoje – słodkie i gazowane napoje to jedne z największych wrogów naszych zębów. Szacuje się, że w puszce gazowanego napoju znajduje się nieco ponad 30 gramów cukru. To olbrzymia dawka! Lekarze podkreślają, że takie ilości cukru skutecznie wpływają na zwiększenie masy naszego ciała. Dodatkowo są także zdania, że wcale nie gaszą one pragnienia. Zamiast nich warto więc sięgnąć po niegazowaną wodę z kilkoma kostkami lodu oraz listkami mięty.
  • desery z dużą ilością owoców i bitej śmietany – słodkie desery to prawdziwa rozkosz dla podniebienia. Jednak uwaga: nawet duża ilość owoców może okazać się zgubna! Wiele z popularnych w Polsce owoców – pomarańcze, kiwi, winogrona, brzoskwinie – zawierają spore dawki naturalnych cukrów. One również przyczyniają się do powstawania próchnicy.