Martwy ząb – po czym go rozpoznać? Jakie są przyczyny obumierania zębów i jak do nich nie dopuścić?

Paulina Gęsich
dodano: 27.02.2024

O martwym zębie mówi się wówczas, gdy jego miazga obumarła na przykład na skutek procesów chorobowych. Sama miazga jest strukturą zęba, która odpowiada za jego zdrowie. Tym samym uzębienie, które nie posiada zdrowej miazgi staje się z natury bardzo podatne na różnego rodzaju urazy mechaniczne. Co więcej często posiada ono szare i matowe szkliwo. Tym samym znacznie pogarsza się estetyka całego uśmiechu. Jak widać problem jest więc dość obszerny i tym samym zdecydowanie warto przyjrzeć mu się dokładniej.

Przyczyny obumarcia zęba – czyli?

Jednym z czynników wpływających na obumarcie zęba może być rozwijająca się próchnica, wynikająca często z nieprawidłowej higieny jamy ustnej lub niezdrowych nawyków żywieniowych. Bakterie próchnicowe, rozwijające się w wyniku braku podjęcia leczenia mogą spowodować infekcję miazgi zębowej, prowadząc do powstania zgorzeli miazgi. Infekcja ta w skrajnych przypadkach, może całkowicie zajmować miazgę, co wiąże się z zahamowaniem procesów dostarczania substancji odżywczych i zerwaniem połączeń nerwowych.

Kolejną potencjalną przyczyną martwego zęba jest uszkodzenie struktur okołowierzchołkowych, które występuje na skutek długotrwałego działania niewielkich sił mechanicznych. Ciągłe oddziaływanie takich sił na pęczek naczyniowo-nerwowy może doprowadzić do jego uszkodzenia, prowadząc do utraty unaczynienia i unerwienia komórek miazgi. Przykłady takich sił to: obgryzanie paznokci czy gryzienie długopisu lub ołówka. Choć wydają się one niewinne, ich długotrwałe praktykowanie może skutkować trwałymi zmianami.

Warto tu także wspomnieć, że także nieprawidłowe leczenie ortodontyczne, oparte na długotrwałym oddziaływaniu niewielkich sił w celach terapeutycznych, może przyczynić się do uszkodzenia wspomnianych struktur.

Martwy ząb - po czym go rozpoznać? Jakie są przyczyny obumierania zębów i jak do nich nie dopuścić?

Ząb po leczeniu kanałowym – czy jest martwy?

Leczenie kanałowe zęba jest często ostatnią szansą na ocalenie go przed ekstrakcją. Wykonywane pod mikroskopem jest bardzo precyzyjne i skuteczne. Wiele osób jednak uważa, że po jego przeprowadzeniu ząb staje się martwy. Czy jest to prawdą? Popularna “kanałówka” polega na usunięciu zainfekowanej bądź martwej tkanki z komory i z korzeni, zastępując ją biokompatybilnym substytutem. Warto jednak zaznaczyć, że usunięcie miazgi nie wpływa negatywnie na trwałość twardych struktur zęba, takich jak szkliwo czy zębina. Ząb nadal zachowuje swoją funkcjonalność i użyteczność po leczeniu kanałowym.

Objawy martwego zęba

Jak rozpoznać, że ząb może być martwy? Oto najczęściej występujące objawy:

-brak reakcji na ciepło i zimno
-zmiana koloru zęba na szary
-brak odczuwania sił nacisku
-ropień w okolicy wierzchołka korzenia
-stan zapalny
-ból żuchwy lub szczęki w okolicy martwego zęba

Podejrzewasz martwy ząb? Czekamy na Ciebie!

W momencie, w którym zauważa się objawy mogące wskazywać na to, że ząb obumiera warto niezwłocznie skontaktować się z dentystą. Wówczas podczas konsultacji lekarz oceni sytuację i faktyczną kondycję uzębienia. Wówczas może zdecydować o konkretnych krokach, które należy podjąć. Na wizytę w naszym gabinecie możecie umówić się telefonicznie pod numerem +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz kontaktowy. Zapraszamy!