Na czym polega endodoncja czyli tzw. leczenie kanałowe?

dodano: 19.02.2018

Czym jest leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe wykonywane jest pod mikroskopem, przebiega najczęściej w trakcie jednej wizyty. Jedynie w skrajnych przypadkach leczenie może się przeciągnąć do dwóch wizyt. Mikroskop ma za zadanie powiększyć i mocno oświetlić obszar, który ma zostać poddany leczeniu. Dzięki mikroskopowi można zajrzeć do wnętrza kanałów, ocenić ich długość, kształt, przeanalizować czy występują przeszkody do wykonania zabiegu lub jakiekolwiek uszkodzenia. Dzięki temu leczenie jest o wiele skuteczniejsze.

Leczenie kanałowe polega na usunięciu zainfekowanej tkanki z jego wnętrza. Po czym kanał zęba jest dokładnie wypłukiwany i wysuszany, aby mógł zostać wypełniony. Ta czynność musi zostać wykonana, aby nie doszło do kolejnych stanów zapalnych. Podczas wykonywania leczenia kanałowego, pacjent ma zakładany koferdam, który izoluje leczonego zęba od środowiska jamy ustnej. Ma to na celu wykluczyć kontakt śliny i zawartych w niej bakterii z leczonym zębem.

Nierzadko zdarza się, że zęby wcześniej poddane leczeniu endodontycznemu mogą wymagać powtórnego leczenia. Najczęstszym objawem który wskazuje na taką konieczność jest ból i obecność stanu zapalnego wokół korzenia. Prawidłowe, powtórne leczenie kanałowe (re-endo) prowadzi do wyleczenia się takich zmian zapalnych oraz w efekcie uratowania zęba.

Kto potrzebuje leczenia kanałowego?

Jeżeli odczuwasz jeden z poniższych objawów koniecznie zgłoś się do dentysty:

• Ząb ciemnieje na tle pozostałych zębów
  • Ząb jest nadwrażliwy na nagryzanie, zmiany temperatury czy dotyk
  • Ząb jest pęknięty lub złamany
  • Obok zęba, na dziąśle pojawia się stan zapalny

Skąd bierze się zapalenie miazgi zęba?

Jest ona najczęściej wynikiem próchnicy zęba. Efektem tego było dostanie się bakterii do miazgi zęba, co spowodowało zapalenie. Inną przyczyną może być także mechaniczne uszkodzenie struktury zęba, jednak zdarza się to zdecydowanie rzadziej.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem w odpowiednim momencie pozwala uratować ząb i daje możliwość jego odbudowy. Nowoczesne technologie stosowane w gabinecie Dental4You® umożliwiają wyleczenie zębów, które do niedawna były skazane na usunięcie. Zapraszamy na wizytę!