Nadwrażliwość szyjek zębowych – palący problem!

dodano: 24.02.2018

Nadwrażliwość szyjek zębowych to powszechny problem, znany doskonale stomatologom. Doskwiera przede wszystkim osobom dorosłym, a jego przyczyną są odsłonięte szyjki zębowe. Zauważając u siebie problem nadwrażliwości szyjek zębowych, powinniśmy jak najszybciej udać się do stomatologa. Tylko on stwierdzi, jaka mogła być przyczyna powstałego problemu, zaleci także konkretne leczenie. Pamiętajmy: odsłonięte szyjki zębowe są bardzo podatne na powstawanie próchnicy. Nie zwlekajmy z ich leczeniem!

Przyczyny nadwrażliwości szyjek zębowych

Najczęściej nadwrażliwość szyjek zębowych spowodowana jest nieodpowiednim szczotkowaniem zębów. Wykonując ruchy poziome podczas szczotkowania, doprowadzamy do stopniowego ścierania powłoki szkliwa szyjek zębowych – w tym miejscu jego ilość jest znacznie mniejsza, a naturalną barierą ochroną dla zęba jest dziąsło. Nadwrażliwość może być również spowodowana nadmiernym odkładaniem się kamienia nazębnego, który pochodzi pod dziąsło i zaczyna podrażniać szyjki. Nadwrażliwość szyjek zębowych może dotyczyć również zaniedbania leczenia wad zgryzu czy chorób przyzębia.

Leczenie nadwrażliwości szyjek zębowych

Leczenie nadwrażliwych szyjek zębowych to przede wszystkim stosowanie maści znieczulających, posiadających w swoim składzie związki fluoru. Zaleca się także stosowanie past zawierających aminofluorek – pozwala on na zamykanie kanalików zębiny, zmniejszając jej nadwrażliwość. W przypadku pojedynczych zębów z odsłoniętymi szyjkami lekarz może zaproponować również wypełnienie ich materiałem światło utwardzanym. Dzięki temu ząb będzie lepiej chroniony, znikną również objawy bólowe.

Jak pielęgnować nadwrażliwe szyjki zębowe?

Z pewnością podstawą jest umiejętne i świadome szczotkowanie zębów. Zamiast bezmyślnie wykonywać ruchy poziome, nauczmy się szczotkować zęby ruchami kolistymi lub też w kierunku od dziąsła do korony, wymiatając osad i zanieczyszczenia. Ważnym elementem jest szczoteczka – powinna być ona miękka, a podczas posługiwania się nią nie możemy przyciskać jej nadmierne do zębów. Szukajmy także past o niskim wskaźniku ścieralności – informację o tym powinniśmy znaleźć na opakowaniu jako wskaźnik RDA.