Najczęstsze powody utraty zębów

dodano: 28.06.2021

Utrata zębów jest przykrym przeżyciem, które głośnym echem odbija się na funkcjonalności jamy ustnej i estetyce uśmiechu. Braki zębowe mogą pojawić się z różnych powodów, część z nich zależy od naszego własnego postępowania, na inne zaś nie mamy większego wpływu. Jakie są najczęstsze przyczyny wypadania zębów i jakie jest ich źródło? W dalszej części postaramy się dokładniej omówić tę kwestię.

Działanie próchnicy

Bez wątpienia najczęstszym powodem utraty uzębienia jest znana wszem i wobec choroba – próchnica. Dotyka ona niemal 90% społeczeństwa i sieje niemałe spustoszenie w uśmiechach Pacjentów. Skąd bierze się ten niebezpieczny problem? Głównym winowajcą jest kamień nazębny, ewoluujący z mineralizującej się płytki nazębnej. Żyjące w nim drobnoustroje pod wpływem przyjmowanych z pożywieniem cukrów wydzielają kwaśne substancje uszkadzające szkliwo zębów. Wówczas bakterie próchnicy mogą swobodnie przenikać w głębsze tkanki uzębienia, doprowadzając stopniowo do stanu zapalnego miazgi, co ostatecznie tworzy konieczność przeprowadzenia leczenia kanałowego.

Choroby przyzębia

Przede wszystkim wyjaśnijmy, czym właściwie jest przyzębie. To zespół połączonych ze sobą tkanek, składający się z dziąseł, ozębnej, cementu korzeniowego i kości wyrostka zębodołowego, a jego zadaniem jest utrzymywanie zęba w miejscu oraz ochrona jego głębszych struktur przed infekcjami. Osłabione lub podrażnione przyzębie stosunkowo łatwo ulega stanom zapalnym, które bagatelizowane zaczynają się coraz bardziej pogłębiać. Skrajnym stadium choroby przyzębia jest paradontoza, powodująca rozchwianie uzębienia oraz jego wypadanie.

Poważne urazy mechaniczne wynikające z losowych wypadków

Wielu Pacjentów doświadcza przykrych wypadków, które poważnie uszkadzają uzębienie lub powodują jego utratę. W pierwszym przypadku często wystarczy założenie odpowiedniego wypełnienia odbudowującego ubytek w tkankach (może to być np. nakład koronowy inlay/onlay) i utrzymującego strukturę zęba. Czasami konieczne jest także przeprowadzenie leczenia kanałowego, jednakże są to dosyć specyficzne sytuacje. Przy wybiciu zęba można go wciąż uratować, jeżeli zostanie odpowiednio zabezpieczony, a Pacjent jak najszybciej uda się do gabinetu dentystycznego. Czas odgrywa tutaj główną rolę, gdyż wpływa na prawdopodobieństwo sukcesu „wstawienia” zęba, przez co nie powinien przekraczać 30 minut.

Choroba okluzyjna i bruksizm

Częstą przyczyną utraty zębów jest również choroba okluzyjna – zaburzenia związane z punktem styku zębów górnego i dolnego łuku. Powodują one zaburzenie sił działających w jamie ustnej i przeciążenie konkretnych partii uzębienia. Wówczas zaczyna się ono nadmiernie ścierać, kruszyć, łamać lub nawet chwiać. Kiedy problem jest bagatelizowany, końcowym efektem jest konieczność usunięcia zębów lub ich wypadanie.

Bruksizm jest schorzeniem z grupy parasomnii (dolegliwości występujących podczas snu), które swoje źródło ma przede wszystkim w psychice Pacjenta. Polega on na nadmiernym zaciskaniu szczęki lub zgrzytaniu zębami w nocy, co – podobnie jak choroba okluzyjna – powoduje ścieranie się, kruszenie, łamanie czy rozchwianie uzębienia. Leczenie choroby wymaga nieraz udziału lekarzy reprezentujących różne dziedziny medycyny: stomatologa, fizjoterapeuty, a nawet psychiatry.

Wady ortodontyczne

Chociaż nie jest to takie oczywiste, wady ortodontyczne w wielu przypadkach również odpowiadają za wypadanie zębów. Niewłaściwa pozycja lub kształt uzębienia powoduje zaburzenia okluzji, które, jak wspominaliśmy, prowadzą do ścierania zębów i ich kruszenia. W niektórych przypadkach leczenie ortodontyczne korygujące zgryz wymaga usunięcia konkretnych zębów, jednakże jest to ostateczność, a w naszej klinice zawsze dążymy do terapii bezekstrakcyjnej.

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli z jakichś powodów straciłeś zęby, nic nie stoi na przeszkodzie, aby odbudować je w klinice Dental4You®! Nasi eksperci przeprowadzą rzetelną konsultację i diagnostykę, która pozwoli dobrać optymalną metodę rekonstrukcji uśmiechu. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz. Rejestratorki z chęcią pomogą dobrać zadowalający termin spotkania!