Najczęstsze przyczyny bólu zębów i dziąseł

dodano: 19.10.2021

Dolegliwości bólowe w obrębie jamy ustnej mogą mieć różne przyczyny. Jednak zawsze sygnalizują, że dzieje się coś niepokojącego w naszym organizmie i należy niezwłocznie umówić się do dentysty, który ustali przyczynę bólu zęba czy dziąseł i wdroży skuteczną metodę leczenia. Zdecydowanie odradzamy maskowanie nieprzyjemnych odczuć poprzez leki przeciwbólowe, które jedynie na chwilę przynoszą ulgę, w dłuższej perspektywie natomiast powodują dalszy rozwój stanu zapalnego w jamie ustnej, co może grozić utratą naturalnego uzębienia bądź wywołać poważną infekcję tkanek miękkich.

Przyjrzyjmy się zatem, jakie są najczęstsze przyczyny bólu zębów i jak możemy je rozpoznać.

Próchnica

Jedną z głównych przyczyn bólu zęba są ubytki próchnicowe. Powodują one charakterystyczny krótkotrwały ból zębinowy, który samoistnie ustępuje. Najczęściej objawia nadwrażliwością zębów na ciepłe, zimne lub słodkie pokarmy. W jej podłoża często leży niewłaściwa higiena jamy ustnej oraz zaniechanie regularnych wizyt kontrolnych u stomatologa. Bagatelizowanie próchnicy bardzo szybko prowadzi do efektu domina – czyli ekspansji choroby na pozostałe zdrowe uzębienie. Warto również pamiętać, że jest to schorzenie, którym łatwo się zarazić np. poprzez używanie tych samych sztućców podczas jedzenia. Ponadto na zaawansowanym etapie próchnicy dochodzi do zapalenia miazgi zęba, które skutkuje koniecznością leczenia kanałowego, dlatego nie warto odwlekać wizyty u dentysty. Podczas standardowego przeglądu jamy ustnej przy użyciu nowoczesnego sprzętu lekarz może wykryć wczesne symptomy choroby i odpowiednio wcześnie wdrożyć skuteczne leczenie.

Zapalenia miazgi zęba

Bardzo głębokie ubytki próchnicowe, prowadzą do nieodwracalnego stanu zapalnego miazgi zęba. Zmianom tym towarzyszy silny ból zęba oraz nadwrażliwość na gorące i zimne pokarmy. Nasilenie objawów często występuje w pozycji leżącej. Jedyne możliwości rozwiązania tego problemu to leczenie kanałowe lub ekstrakcja zęba.

Kłopotliwe ósemki u osób dorosłych

Trzecie zęby trzonowe zwane potocznie ósemkami lub zębami mądrości wyrzynają się jako ostatnie, gdy pozostałe uzębienie jest już ukształtowane. Najczęściej trzecie trzonowce pojawiają się około 20-25 roku życia. Proces ich wyrzynania jest stopniowy i u niektórych osób może wiązać się z dyskomfortem bądź być przyczyną bólu dziąseł. Objawom tym może również towarzyszyć stan podgorączkowy, ból głowy, szyi lub żuchwy. Dolegliwości bólowe są spowodowane rozpychaniem łuku zębowego pod naciskiem wyrzynającego się zęba na dziąsła bądź pozostałe uzębienie. Jeśli ból utrzymuje się długo i jest na tyle intensywny, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie, należy niezwłocznie skontaktować się ze stomatologiem. Po wykonaniu niezbędnych badań diagnostycznych, lekarz dokona oceny, jak wyrastający ząb wpływa na sąsiadujące z nim zdrowe uzębienie i układ zgryzu. W niektórych przypadkach konieczna jest chirurgiczna ekstrakcja zęba, dzięki której możliwe będzie przywrócenie pełnej funkcjonalności w jamie ustnej. U osób, które zmagają się ze stłoczeniem zębów, po usunięciu ósemki, konieczna jest terapia ortodontyczna, dzięki której można skutecznie przeprowadzić korektę wad zgryzu.

Zapalenie ucha i zatok szczękowych

Zdarza się, że stan zapalny zatok powoduje silne odczucia bólowe w całej jamie ustnej. Pomimo iż zęby są całkowicie zdrowe, można odczuwać bolesne dolegliwości przy nagryzaniu czy opłukiwaniu. W takim przypadku należy niezwłocznie zapisać się na konsultację lekarską.

Zapalenie tkanek okołowierzchołkowych

Najczęściej ich przyczyną są bakterie zawarte w kanale korzeniowym na skutek nieleczonej i zaawansowanej próchnicy. W miarę upływu czasu tworzą się kieszonki zębowe, przez które przedostają się szkodliwe drobnoustroje powodując zapalenie korzenia zęba, co wiąże się z dolegliwościami bólowymi. Ból ma charakter ciągły i pojawia się przy nagryzaniu, towarzyszy mu również odczucie wysadzania zęba z zębodołu. Jeśli odroczymy leczenie, w końcu powstaje na dziąśle ropień. W przypadku zapalenia tkanek okołowierzchołkowych bardzo ważne jest szybkie rozpoczęcie leczenia stomatologicznego, ponieważ bakterie próchnicowe łatwo przedostają się do krwiobiegu i mogą doprowadzić do niekorzystnych zmian w całym organizmie.

Ból dziąseł a zmiany hormonalne

Zapalenie dziąseł oraz bolesność zębów są jednym z charakterystycznych objawów, które mogą świadczyć o ciąży. Odpowiedzialne za taki stan rzeczy są zmiany hormonalne w organizmie przyszłej mamy. Jednym z najczęstszych problemów stomatologicznych kobiet ciężarnych są odsłonięte, nadwrażliwe szyjki zębowe, a także rozpulchnione i obolałe dziąsła. Aby złagodzić bolesne dolegliwości zaleca się stosowanie zimnych okładów, spożywanie chłodnych produktów spożywczych oraz również stosowanie płukanek jamy ustnej na bazie szałwii. Jeśli problem nie ustępuje, warto umówić się na wizytę w gabinecie stomatologicznym, by sprawdzić, czy faktycznie dolegliwości te nie są związane ze stanem zapalnym w jamie ustnej i uzębienie przyszłej mamy jest zdrowe.

Ostry ból zęba spędza Ci sen z powiek? Chciałbyś dowiedzieć się jaka jest jego przyczyna? Zapraszamy na wizytę konsultacyjną do Dental4you®! Nasi eksperci w oparciu o nowoczesną diagnostykę rozpoznają źródło Twoich dolegliwości i wdrożą skuteczną metodę leczenia, dzięki której odzyskasz pełną funkcjonalność w jamie ustnej i będziesz mógł cieszyć się estetycznym wyglądem uśmiechu. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.