Niemowlęta – dbanie o jamę ustną oraz pierwsze mleczne zęby

dodano: 23.02.2018

Przemywamy!

Dawniej sądzono, że dopóki w jamie ustnej niemowlęcia nie zaczynają wyżynać się zęby mleczne nie ma potrzeby zwracania uwagi na higienę tego obszaru. Stomatolodzy są jednak zgodni co do tego, ze higiena jamy ustnej niemowlaka jest niezwykle ważna dla jego obecnego i przyszłego stanu zdrowia. Mleko, będące podstawowym pokarmem niemowląt, posiada w swoim składzie nie tylko wiele cennych składników odżywczych, ale również wiele cukrów. Cukry są pożywką dla bytujących w jamie ustnej bakterii. Warto pamiętać, aby po każdym karmieniu przecierać dziąsła i błony śluzowe jamy ustnej dziecka gazikiem nasączonym przegotowaną wodą lub też wywarem szałwii czy rumianku. Zioła te posiadają działanie odkażające i bakteriobójcze, znacząco zmniejszają ilość bakterii na dziąsłach czy wewnętrznych stronach policzków. Regularne przemywanie buzi dziecka pomoże w zapobieganiu powstawania chorób takich jak np. próchnica butelkowa. Lekarze zwracają uwagę, aby nie zapominać o tym zabiegu również po karmieniu nocnym!

Pierwsze zęby mleczne

Wyżynanie się pierwszych mlecznych zębów to dość trudny czas, zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Przyjęło się, że pierwsze zęby pojawiają się w okolicach 4-8 miesiąca życia dziecka. Wyżynaniu się może towarzyszyć swędzenie, uczucie dyskomfortu, ból. Dziecko staje się wtedy marudne, płaczliwe, niespokojne. Podrażnione dziąsła powinny być regularnie przemywane rumiankiem lub szałwią – dzięki temu możliwe stanie się zmniejszenie bólu, zaczerwienienia. Wraz z pojawieniem się pierwszych ząbków konieczne jest zastosowanie jednego z wielu akcesoriów do czyszczenia mleczaków u niemowląt. Może być to niewielka nakładka na palec, posiadająca miękkie włosie. Delikatnie oczyści ona ząbki i nie spowoduje dodatkowego dyskomfortu. Wraz z ukończeniem pierwszego roku życia i pojawienia się większej ilości zębów rodzice mogą zacząć stosować szczoteczki dla niemowląt. Posiadają one niewielkie główki i miękkie włosie, przez co czyszczenie ząbków będzie bezpieczne. Wiele rodziców zastanawia się jakiej pasty używać – najlepsze będą te przeznaczone dla dzieci, bez fluoru, dopóki dziecko nie nauczy się wypluwać pasty. Ile pasty stosować? Muśnięcie szczoteczki pastą. Wraz z wiekiem ilość pasty powinna być zwiększana, do rozmiarów ziarenka grochu.