Nieprzyjemny oddech – czym może być spowodowany?

dodano: 23.02.2018

Nieświeży oddech może być spowodowany chorobą, stanami zapalnymi dróg oddechowych czy żołądka, ale również nieprawidłową dietą czy przyjmowaniem konkretnych leków. Sami lekarze wymieniają jeszcze inne, mniej popularne przyczyny. Wraz z postępem medycyny coraz więcej jest skutecznych metod na leczenie nieświeżego oddechu, co daje szansę na powrót do aktywnego życia z uśmiechem na ustach!

Pokarm

Problem nieświeżego oddechu najczęściej spowodowany jest przez przyjmowany przez nas pokarm. Najczęściej nieświeży oddech kojarzymy z pokarmami zawierającymi cebulę czy czosnek. Wiele z dostępnych produktów wchodzi jednak w reakcję ze śliną albo fermentuje w żołądku.
Oczywiście możliwe jest odświeżanie oddechu poprzez żucie gum, stosowanie płynów do płukania ust. Dobrym pomysłem jest także stosowanie… pietruszki, która skutecznie maskuje nieświeży zapach.

Przyjmowane leki

Przyczyną nieświeżego oddechu mogą być również przyjmowane długotrwale leki. Wiele z preparatów leczniczych posiada w swoim składzie związki wchodzące w rozmaite reakcje chemiczne i powodujące uwalnianie się nieświeżego oddechu. Niestety, w tym przypadku możliwe jest jedynie szukanie zamienników leku i eliminacja składników, które faktycznie mogą być odpowiedzialne za powstawanie problemu brzydkiego zapachu z ust.

Bakterie

W 90% przypadków za nieprzyjemny zapach z usta odpowiadają bakterie, które w olbrzymich ilościach znajdują się na tylnej, grzbietowej stronie języka. Brzydki zapach jest wynikiem ich metabolizmu. Metodą walki z nadmierną ilością bakterii jest przede wszystkim dokładne szczotkowanie zębów oraz omiatanie języka szczoteczką w celu usunięcia bakterii. Jeśli osoba chora stosuje środki do odświeżania oddechu powinna unikać preparatów zawierających alkohol w swoim składzie – będzie on wysuszał śluzówkę i zwiększają ryzyko podrażnień. Warto szukać w aptekach środków bakteriobójczych oraz preparatów z cynkiem – ten ostatni hamuje uwalnianie się przykrego zapachu.

Choroby przewlekłe układu oddechowego i żołądka

Niestety, nieświeży oddech może być spowodowany również przewlekłymi chorobami żołądka (np. zapalenie ścian żołądka) czy też obecnością wirusów czy grzybów w układzie pokarmowym. Rozpoznanie takiego problemu wymaga przede wszystkim dokładnych badań klinicznych i dobrania bardzo indywidualnego sposobu leczenia. Samo leczenie może trwać kilka tygodni. Ważne jest, aby stosować się ściśle do zaleceń lekarza!