Piercing w jamie ustnej – oryginalna ozdoba czy poważne zagrożenie dla naszych zębów?

dodano: 24.02.2018

Okazuje się, że obecność kolczyka w ustach jest nie bez znaczenia dla struktur wewnątrz jamy ustnej. Stała obecność ciała obcego w języku oraz jego podrażnianie sprawia, że możliwe jest powstawanie trudno gojących się ran, ropni, powstawanie stanów zapalnych. Warto wiedzieć, że kolczyki stosowane w piercingu jamy ustnej tworzone są ze stali chirurgicznej, która ma zmniejszać ryzyko zakażeń. Zdarza się jednak, że w ramach oszczędności klienci salonów piercingu decydują się na tańsze zamienniki, wykonano ze zwykłych metali, ulegających np. korozji.

Tuż po założeniu kolczyka w ustach…

W profesjonalnych salonach piercingu klienci są ostrzegani o wszelkich możliwych niedogodnościach wynikających z przekłucia języka i umieszczenia w nim kolczyka. Podczas pierwszych dni po przekłuciu klienci mogą odczuwać silny ból, obrzęk w jamie ustnej. Pojawia się także krwawienie. Zazwyczaj osoby zajmujące się przekłuwaniem języka sugerują, aby przez kilka pierwszych dni po przekłuciu żywić się produktami półpłynnymi, gdyż nie będą one podrażniać rany. Dobrym pomysłem może być także spożywanie chłodnych napojów czy lodów, które pomogą załagodzić ból.

Podczas noszenia

Kolczyk umieszczony w całości lub częściowo w ustach stanowi poważne zagrożenie przede wszystkim dla naszych zębów. Początkowo bezwiedne uderzanie kolczykiem o szkliwo (które później może przerodzić się w nawyk) może sprawić, że najtwardsza powierzchnia zęba zacznie pękać i się kruszyć. Nawet niewielkie uszkodzenia szkliwa będą znaczące: osłabienie bariery ochronnej zęba grozi pojawienie się próchnicy! Kolejnym problemem, z którym mogą zetknąć się posiadacze kolczyków w ustach jest recesja dziąsłowa, czyli cofanie się dziąseł. W wyniku recesji odsłonięta zostaje szyjka zębowa, co powoduje nadwrażliwość zęba na ciepłe czy zimne pokarmy, dotyk. Miejsce to jest także bardziej podatne na zmiany próchnicze.

Przed podjęciem decyzji o założeniu kolczyka w ustach warto zastanowić się, czy jesteśmy w stanie podjąć ryzyko ewentualnych powikłań i problemów zdrowotnych.