Prawidłowa higiena jamy ustnej – na co zwrócić szczególną uwagę?

Justyna Adamik
dodano: 07.02.2024

Jako pierwszy punkt kontaktu z wieloma czynnikami zewnętrznymi, nasza jama ustna pełni nie tylko rolę narządu trawiennego, ale także odgrywa istotną rolę w procesie oddychania, komunikacji oraz zachowywania równowagi mikroflory bakteryjnej w organizmie. Nie powinno być więc wątpliwości co do tego, że należy przykładać należytą wagę do dbania o higienę jamy ustnej. Dlatego też zebraliśmy poniżej najważniejsze punkty na ten temat.

Jak higiena jamy ustnej wpływa na nasze zdrowie?

Problemy z zębami to nie tylko ich ból. Choć tu zapewne każdy mógłby potwierdzić, że nie jest to nic przyjemnego. Prawda jest jednak taka, że ból to jedno, a drugie to trudności z codziennym funkcjonowaniem, gdy ząb niedomaga. Pojawia się wówczas brak apetytu, ogólna apatia, ból głowy, czy też rozdrażnienie. Nieprawidłowa higiena jamy ustnej jest często również przyczyną zmian, które zdecydowanie wpływają na estetykę uśmiechu. Mowa tu przede wszystkim o pojawiających się na zębach przebarwieniach. Także zaawansowana próchnica jest widoczna gołym okiem.

Chore zęby mogą wywoływać stan zapalny, na skutek którego bakterie zaczną przedostawać się do krwioobiegu. Taki stan rzeczy przełożyć może się na dolegliwości układu krążenia, oddechowego, a także pokarmowego.

Jak dbać o prawidłową higienę jamy ustnej?

Nie ma wątpliwości co do tego, że pierwszym krokiem, który przybliża wszystkich do posiadania zdrowej jamy ustnej jest regularne i dokładne szczotkowanie zębów. Przyjętym minimum jest mycie ich dwa razy dziennie, czyli rano i wieczorem. W wielu przypadkach zaleca się jednak wykonywanie tej czynności po każdym posiłku. Dotyczy to zwłaszcza osób, które noszą aparat ortodontyczny. Warto również pamiętać o wyborze odpowiedniej szczoteczki i pasty do zębów. Należy je dobierać indywidualnie do kondycji uzębienia oraz dziąseł. Do tego używanie nici dentystycznej lub irygatora do zębów. Ich stosowanie pozwala mieć większą pewność, że przestrzenie między zębowe zostały dokładnie oczyszczone i nie znajdują się w nich resztki pokarmów. Na koniec całej procedury mycia zębów warto jeszcze wykorzystać płyn do płukania jamy ustnej. Jego stosowanie również pozytywnie wpływa na higienę, a także na zachowanie świeżego oddechu.

Prawidłowa higiena jamy ustnej - na co zwrócić szczególną uwagę?

Czego warto unikać w swojej diecie?

Aby zachować zdrowe zęby, warto również zwrócić uwagę na rodzaj spożywanych produktów. Istnieją bowiem pewne pokarmy, których lepiej unikać, aby nie narażać uzębienia na negatywne skutki. Na czele tego zestawienia znajdują się dania bogate w cukry, które stanowią doskonałą pożywkę dla bakterii, a co za tym idzie, rozwoju próchnicy. Czekolada, cukierki i pianki, często zalepiając powierzchnię zębów, stwarzają dogodne warunki dla rozwoju bakterii. Warto podkreślić, że skutki spożywania cukrów mogą być odczuwalne przez dłuższy czas, co podkreśla wagę systematycznego i dokładnego mycia zębów. Unikanie także produktów silnie barwiących, takich jak kawa, mocna herbata, czerwone wino czy papierosy, pomoże utrzymać naturalną białą barwę zębów i uniknąć niepożądanych przebarwień.

Regularne wizyty u dentysty – dbajmy razem o jamę ustną

Regularne wizyty u dentysty stanowią kluczowy element troski o zdrowie jamy ustnej. To nie tylko sposób na utrzymanie białego uśmiechu, ale przede wszystkim prewencja wielu potencjalnych problemów. Podczas regularnych kontroli dentysta nie tylko oceni stan zębów, ale także zdiagnozuje ewentualne zagrożenia, takie jak próchnica czy choroby dziąseł, zanim zdążą się pogłębić. Profesjonalne czyszczenie zębów, usuwanie kamienia nazębnego i instruktaż dotyczący prawidłowej higieny jamy ustnej to elementy, które pomogą utrzymać zdrowie zębów przez wiele lat. Dlatego zachęcamy do regularnych wizyt u dentysty, aby razem dbać o piękną i zdrową jamę ustną.

Na wizytę w naszym gabinecie możecie umówić się dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając wygodny formularz kontaktowy. Zapraszamy!