Problem nadwrażliwości zębów

dodano: 28.02.2022

Nadwrażliwość zębów to nie lada problem. Szacuje się, że może cierpieć na nią nawet 20% społeczeństwa. Choć dolegliwość ta bywa bagatelizowana, potrafi skutecznie uprzykrzyć życie. Spożywanie posiłków bywa bolesne, a czasem nawet zimne powietrze potrafi sprawiać, że ząb boli. W jaki sposób uwolnić się od tej przypadłości?

Na czym polega nadwrażliwość zębów?

Twoje zęby na temperaturę i inne czynniki reagują ostrym, krótkotrwałym bólem? To właśnie nadwrażliwość zębów. Ból pojawia się podczas spożywania gorących lub zimnych pokarmów i napojów, a także jest odczuwalny w reakcji na bodźce chemiczne (słodkie i kwaśne pokarmy) i bodźce dotykowe (może na przykład dawać się we znaki podczas mycia zębów).

Jakie zęby najczęściej dotykane są nadwrażliwością? Ta dolegliwość dotyczy najczęściej kłów. Następne w kolejności są zęby przedtrzonowe, potem siekacze, a dopiero na koniec zęby trzonowe.

Dlaczego zęby stają się nadwrażliwe?

Jeżeli ząb reaguje bólem na pewne bodźce, to znak, że coś jest z nim nie w porządku. Ale co konkretnie? Otóż jeśli wszystko działa tak, jak powinno, to zębinę w części koronowej zęba pokrywa szkliwo, a w części korzeniowej cement. Ząb staje się nadwrażliwy na skutek starcia swojej powierzchni albo tkanki dziąsła, przez co otwarte zostają kanaliki i odsłonięta zostaje zębina.

No dobrze, ale dlaczego ząb traci tkanki osłaniające zębinę? Dzieje się tak, kiedy zostaje odsłonięte dziąsło lub dochodzi do utraty szkliwa. W jaki sposób ząb traci szkliwo? Do procesu tego, który nazywamy erozją, dochodzi w wyniku oddziaływania na ząb kwasów.

Kwasy te mogą mieć pochodzenie wewnętrzne – do ich niekorzystnego oddziaływania na szkliwo dochodzi między innymi w przypadku refluksu żołądkowo-przełykowego oraz zaburzeń odżywiania takich jak bulimia. Ale szkodzące szkliwu kwasy możemy też dostarczać wraz z pokarmem. Obecne są w owocach, zwłaszcza cytrusowych, sokach owocowych, winie i napojach gazowanych.

Również bakterie produkują kwasy, które rozmiękczają szkliwo, przyczyniając się tym samym do jego ścierania. To jeden z powodów, dla których nie powinno się dopuszczać do tworzenia się płytki bakteryjnej.

Jak sobie poradzić z nadwrażliwością zębów?

Ból, jaki sprawiają nadwrażliwe zęby, można zniwelować lub załagodzić, stosując odpowiednie specyfiki. Badania wykazują, że w 96% przypadków nadwrażliwość zębów można zwalczyć za pomocą preparatów do stosowania w domu.

Należą do nich pasty zmniejszające nadwrażliwość. Niektóre pasty zamykają kanaliki zębinowe, a inne działają poprzez zmniejszenie wrażliwości nerwów. Inne pożyteczne środki to płukanki. Szczególnie osoby, które zbyt często szczotkują zęby, powinny wybrać tę alternatywną metodę czyszczenia.

Ważne jest nie tylko to, jakimi środkami czyści się zęby, ale też jakiej szczoteczki się do tego celu używa. Zalecana jest szczoteczka z miękkim włosiem. Nadwrażliwe zęby należy myć delikatnie.

Istotny jest też moment, jaki poświęcamy na szczotkowanie. Z pewnością słyszałeś, że zęby powinno się myć po każdym posiłku. Zasadniczo jest to prawda, ale trzeba tu dodać, że nie zawsze bezpośrednio po posiłku. Jeżeli jadłeś kwaśne pokarmy lub piłeś kwaśne napoje, powinieneś odczekać od dwudziestu minut do pół godziny, zanim weźmiesz się za mycie zębów. Ma to swoją logiczną przyczynę – hormony zawarte w ślinie muszą mieć czas, aby wyrównać zaburzony po takim posiłku poziom pH w ustach.

Kolejna kwestia, która ma niebagatelne znaczenie, gdy chodzi o nadwrażliwość zębów, to dieta. Przede wszystkim na cenzurowanym powinny znaleźć się kwaśne potrawy i napoje. Najlepiej byłoby w ogóle wyeliminować je ze swojego jadłospisu, ale jeżeli nie bierzesz pod uwagę takiej opcji, to koniecznie należy je przynajmniej ograniczyć.

Jeżeli mimo tych podjętych kroków nie będzie poprawy, wówczas pomóc może już tylko stomatolog. Dobre rezultaty powinien przynieść zabieg odbudowy szkliwa światłoutwardzalnym materiałem kompozytowym.

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli nadwrażliwe zęby sprawiają ci ból, wcale nie musisz się z tym męczyć. Umów się na wizytę. Nasi specjaliści zdiagnozują sytuację i doradzą ci, w jaki sposób możesz zniwelować przykre dolegliwości. A zatem nie zwlekaj! Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 12 222 50 10 lub wypełniając formularz.