Próchnica – lepiej zapobiegać niż leczyć!

dodano: 23.02.2018

Próchnica to zmiany chorobowe w obrębie szkliwa, a stopniowo również wewnętrznych tkanek zęba. Próchnica powstaje w wyniku działania bakterii żywiących się przede wszystkim cukrami. Nieodpowiednia higiena zębów oraz odpowiednia ilość czasu sprawia, że podnosi się ryzyko namnażania bakterii oraz tym samym: powstawania zmian próchniczych.

Leczenie próchnicy polega na jej mechanicznym usuwaniu – stosowane są do tego specjalistyczne narzędzia dentystyczne. Lekarze najpierw muszą określić wielkość zmian, kolejno zaś rozpocząć żmudny proces usuwania zmienionych chorobowo tkanek. Czas i koszty leczenia uzależnione są przede wszystkim od wielkości zmian.

Codzienna higiena jamy ustnej – jak robić to lepiej?

Każdy z nas jest świadomy konieczności mycia zębów każdego dnia. Zazwyczaj jednak ograniczamy ten proces do szczotkowania zębów rano i wieczorem. Specjaliści są zdania, że to zdecydowanie za mało, a zęby należy szczotkować po każdym posiłku. Niestety, nie każdy ma taką możliwość, a badania wykazują, że wielu Polaków szczotkuje żeby znacznie rzadziej niż dwa razy dziennie. Co robić w takich sytuacjach?
Z pewnością najważniejsza jest wiedza dotycząca efektów nieumiejętnej higieny jamy ust. Nieregularne lub całkowity brak szczotkowania zębów oraz wizyt u stomatologa bardzo szybko będą skutkować pojawianiem się chorób, w tym również próchnicy.

Codzienna higiena dotyczy nie tylko szczotkowania – dobrym pomysłem jest również stosowanie płynów do płukania ust oraz nici dentystycznych. W przypadku nici dentystycznych wspomagają one wymiatanie resztek pokarmów z przestrzeni między zębowych. Warto jednak mieć na uwadze, aby stosować je ostrożnie – zbyt gwałtowne manipulowanie nimi może doprowadzić do uszkodzenia dziąseł.
Płyn do płukania pomoże nie tylko pozbyć się resztek pokarmu z jamy ustnej, ale też odświeżyć oddech i zahamować rozwijanie się bakterii i płytki nazębnej.

Odpowiednia dieta!

W zachowaniu zdrowia naszych zębów niezbędna jest również odpowiednia dieta. Zwracajmy uwagę na ilość cukrów w takich produktach jak soki owocowe, napoje gazowa, słodzone wody mineralne i oczywiście słodycze. Takie produkty sprzyjają powstawaniu próchnicy przez olbrzymie ilości zawartych w nich cukrów.