Przyczyny nieświeżego oddechu

dodano: 22.03.2021

Nieświeży oddech (znany jako halitoza) jest jedną z bardziej uciążliwych przypadłości, które znacząco obniżają komfort psychiczny i powodują wycofanie z życia towarzyskiego. Większość Pacjentów winy dopatruje się w zaniedbywanej higienie jamy ustnej, co w wielu przypadkach niekoniecznie jest prawdą. Powody przykrych zapachów z jamy ustnej mogą być różne i często nie są zależne od nas. Jakie są najczęstsze przyczyny nieświeżego oddechu? Spróbujmy przybliżyć sobie tę kwestię.

Halitoza

Halitoza jest dolegliwością dotykającą około 25% społeczeństwa. Wywołuje ona długotrwały nieprzyjemny zapach z ust, który skutecznie obniża samoocenę Pacjenta i jego samopoczucie psychiczne. Jest ona zazwyczaj powodowana przez inne choroby (paradontoza czy refluks) lub zaniedbanie prawidłowej higieny jamy ustnej. Nieświeży oddech związany z halitozą powodowany jest przez beztlenowe bakterie produkujące lotne związki siarki będące źródłem przykrego zapachu. Najskuteczniejszym sposobem walki z tym zjawiskiem jest regularne szczotkowanie zębów (przynajmniej 2 razy dziennie po 3 minuty) oraz nawadnianie organizmu. Warto korzystać również z płynów do płukania ust, które skutecznie odświeżą oddech.

Choroby układu pokarmowego

Mowa tutaj przede wszystkim o refluksie. Na czym on polega? Żołądek i przełyk oddzielone są pewnego rodzaju „zastawką”, która zapobiega przedostawaniu się treści pokarmowej i soków w górę przełyku, Kiedy boryka się ona z dysfunkcjami i nie jest szczelna, swobodnie powracają one w górę układu trawiennego, co jest źródłem nieświeżego oddechu. Oprócz tego kwaśne substancje podrażniają migdałki oraz błonę śluzową krtani, powodując stany zapalne tylko potęgujące przykre zapachy. W tym przypadku eliminacja chronicznego nieświeżego oddechu wymaga ekspertów różnych dziedzin medycyny.

Choroby układu oddechowego

Podobnie jak w poprzednim przypadku, nieświeży oddech może być powodowany różnymi chorobami układu oddechowego. Najlepszym przykładem jest przewlekłe zapalenie migdałków: są one wypełnione ropną treścią, która emituje lotne związki siarki do wydychanego powietrza. Oczywiście wpływ na przykry zapach z ust mają również inne infekcje, np. mnożące się w płucach bakterie również sprzyjają wydzielaniu substancji o nieprzyjemnym zapachu.

Zbyt restrykcyjna dieta

Może się to wydawać nieprawdopodobne, jednakże intensywne odchudzanie również wpływa w pewnym stopniu na oddech. Dlaczego tak się dzieje? Kiedy organizm przyjmuje zbyt małą ilość węglowodanów, zaczyna rozbijać tkanki tłuszczowe. Efektem tej reakcji jest wydzielanie ketonów, czyli substancji służących za „awaryjne” źródło energii, w przypadku diety ubogiej w cukry. Są one wydzielane przez wątrobę oraz wpływają w pewnym stopniu na pojawienie się brzydkiego zapachu z ust.

Pseudohalitoza, czyli nieistniejący przykry zapach

W ramach ciekawostki można dodać, że istnieje zjawisko zwane pseudohalitozą. Polega ono na nieustannym wrażeniu nieświeżego oddechu, mimo że w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Badania naukowe dowodzą, że około 15% Pacjentów badanych pod kątem halitozy cierpiało właśnie na pseudohalitozę. To schorzenie zakorzenione w psychice, które wynika z często przesadnej dbałości lub społecznej presji względem nieskazitelnego wyglądu lub zapachu. Dlatego też cierpiąc na halitozę warto zasięgnąć rady ekspertów, gdyż problem może być tak naprawdę efektem zwykłego wyolbrzymienia.

Pozostałe przyczyny nieświeżego oddechu

Należy zaznaczyć, że zapach z ust w dużej mierze uzależniony jest od diety lub używek, które zażywamy. Osoby darzące sympatią aromatyczne warzywa lub przyprawy, takie jak cebula bądź czosnek są szczególnie narażone na pojawienie się nieświeżego oddechu. W tym przypadku wystarczy skrupulatna higiena jamy ustnej, chociaż nie jest ona łatwa, gdyż wspomniane produkty są bardzo aromatyczne i trudno je „wywabić”. Palenie tytoniu także ma swój wpływ na woń z ust, a w dodatku sprzyja osadzaniu się kamienia nazębnego. Jednakże regularne gabinetowe higienizacje oraz domowa profilaktyka skutecznie radzą sobie z tym problemem.

Co możesz teraz zrobić?

Jeśli borykasz się z problemem nieświeżego uśmiechu, w przypadku którego nie pomagają domowe kuracje, umów się na wizytę w klinice Dental4You® ! Nasi eksperci wykonają dokładną diagnostykę i z pewnością zlokalizują źródło kłopotu. Dzięki multidyscyplinarnemu zespołowi dentystów przeprowadzamy leczenie kompleksowo oraz w oparciu o najwyższe światowe standardy. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer (12) 222 50 10 lub 609 777 166, a także wypełniając formularz.