Remineralizacja szkliwa – poznaj jej charakterystykę

Magdalena Pazera
dodano: 15.05.2024

Pod wpływem różnorodnych czynników szkliwo zębów ulega stopniowemu niszczeniu, co może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych jamy ustnej. Na szczęście istnieją sposoby na powstrzymanie tego procesu, a jeden z nich to remineralizacja szkliwa. Jest to niezwykle skuteczny zabieg, który nie tylko może zahamować degradację szkliwa, ale także przywrócić mu jego pierwotną twardość i zdrowy wygląd. Co ważne, zarówno dzieci, jak i dorośli Pacjenci mogą z niego skorzystać.

Na czym polega proces demineralizacji?

Demineralizacja szkliwa, czyli inaczej jego odwapnienie jest procesem, który prowadzi do uszkodzenia ochronnej warstwy zębów. Głównymi sprawcami tego stanu są nieprawidłowa higiena jamy ustnej oraz niewłaściwe nawyki żywieniowe. Długotrwałe działanie kwasów, generowanych podczas spożywania niektórych pokarmów, szczególnie tych zawierających cukry, obniża pH w jamie ustnej, co prowadzi do erozji szkliwa. To z kolei skutkuje powstawaniem ubytków w jego strukturze, wywołując nieprzyjemne objawy w postaci wrażliwości na ból oraz na temperaturę pokarmów i napojów.

Początkowa demineralizacja szkliwa objawia się białymi, nieestetycznymi plamami na powierzchni zębów. W miarę postępu procesu szkliwo staje się coraz bardziej szorstkie i chropowate. W tej fazie proces demineralizacji jeszcze można zatrzymać. Jednakże, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie działania, mogą pojawić się pęknięcia i fragmentacja zębów. Zaawansowana demineralizacja stwarza dogodne warunki do rozwoju próchnicy zębów.

Odwapnienie szkliwa może być również powiązane z czynnikami takimi jak wiek, występowanie określonych schorzeń (takich jak refluks żołądkowo-przełykowy, niedoczynność tarczycy, bulimia, anoreksja) oraz nadmierne korzystanie z preparatów wybielających zęby. Wszystkie te czynniki mogą przyspieszać proces demineralizacji, zwiększając ryzyko poważnych problemów zdrowotnych jamy ustnej.

Czym jest remineralizacja szkliwa?

Remineralizacja oznacza w skrócie ponowne wprowadzenie minerałów do struktur zęba. Jednak, by proces ten miał szansę powodzenia, Pacjent musi zadbać o odpowiednią higienę jamy ustnej oraz zmianę swojej dotychczasowej diety. W momencie, gdy wszystko będzie przebiegało zgodnie z planem, proces chorobowy zostanie zatrzymany, a szkliwo odzyska swoją odpowiednią kondycję.

Stomatologia estetyczna Kraków

Jak wzmacnia się szkliwo w gabinecie dentystycznym?

W gabinecie wykorzystuje się do remineralizacji szkliwa trzy typy preparatów: fluorkowy, niefluorkowy i mieszany. Fluor wykazuje udokumentowane właściwości remineralizacyjne. Dostępny w postaci lakierów, pianek czy żeli, znajduje swoje zastosowanie nie tylko w gabinecie dentystycznym, ale także w domowej pielęgnacji jamy ustnej. Preparaty bez fluorku często wzmacniają działanie produktów fluorowych.

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat remineralizacji szkliwa lub chcesz sprawdzić, czy Twoje zęby aktualnie jej potrzebują – odwiedź nasz gabinet. Na wizytę możesz umówić się do nas telefonicznie +48 12 222 50 10 lub poprzez wygodny formularz kontaktowy.